Richard Jeppsson ny public affairs director på sanofi-aventis

Richard Jeppsson ny public affairs director på sanofi-aventis

För att driva sakfrågor och ytterligare förstärka sanofi-aventis roll inrättas en ny avdelning för Public Affairs. Richard Jeppsson är sedan den 8 augusti Public Affairs Director på sanofi-aventis med ansvar för att representera företaget i kontakter med nationella myndigheter. – Samverkan mellan patienter, vårdgivare och läkemedelsföretag för patientens bästa regleras genom hälso- och sjukvårdslagen, politiska beslut, kvalitetsmål, riktlinjer, vårdprogram och liknande. Dessa har stor inverkan på vår verksamhet, säger Richard Jeppsson. Vården är den av samhällets sektorer som är en av de viktigaste för medborgarna. Kraven på sjukvården ökar successivt i takt med behandlingsmöjligheter, diagnoser, budget- och kvalitets-mål. I denna sektor är läkemedelsföretagen en viktig del. – Sanofi-aventis är Sveriges tredje största läkemedelsbolag, men vi har trots detta ett behov av att bli mer känt bland politiker och beslutsfattare, säger vd Seppo Silander. Företaget ska uppfattas som en självklar och naturlig partner att vända sig till i arbetet för att förbättra vården. Richard Jeppsson ingår i ledningsgruppen och rapporterar till vd Seppo Silander. Richard kommer närmast från Bristol-Myers Squibb där han arbetat som External Affairs Manager. Han har lång erfarenhet som nyhetsjournalist och har även arbetat som presschef på Karolinska Universitetssjukhuset under flera år. – Jag är patient ibland, anhörig till en kroniskt sjuk och tidigare journalist. För mig är det viktigt med patientens bästa, säger Richard. Läkemedelsbolagens kunskap ska komma patienterna till del i den utsträckning som beslutats av myndigheterna. Om så inte sker ska vi kunna kräva av myndigheter att de når upp till de åtaganden och det ansvar de har. För ytterligare information kontakta: Richard Jeppsson, Public Affairs Director, 08-634 50 12 eller 0702-68 28 32. Annette Hedman, Kommunikationsdirektör, 08-634 50 01 eller 070-289 88 64. Koncernen sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation intar sanofi-aventis en tätposition inom sju behandlingsområden; kardiovaskulär sjukdom, trombos, onkologi, diabetes, metabola sjukdomar, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtesmedicin och vacciner. Koncernen sanofi-aventis är börsnoterad i Paris (EURONEXT:SAN) och i New York (NYSE:SNY).www.sanofi-aventis.se