Patienter med skovvis förlöpande MS fick 90%-ig minskning av sjukdomsaktiviteten vid behandling med Copaxone® och mitoxantron

Den ökade effekten som sågs på MR-undersökningar och i kliniska resultat vid 15 månader kvarstod i 24 månader i uppföljningsstudie Nya data har visat att patienter med skovvis förlöpande multipel skleros (RRMS) som behandlats med Copaxone (glatirameracetat) efter en kort immunosuppression med mito-xantron fick en minskning av sjukdomsaktiviteten med 90 % vid kontroll med MR (magnetisk resonanstomografi) jämfört med baseline. Resultaten uppnåddes i ett tidigt skede och kvarstod under hela studieperioden på 24 månader. Dessa data överensstämde med studiens initiala resultat vid 15 månader. Resultaten har tidigare presenterats vid en internationell konferens om multipel skleros (MS), och de visade att strategin med induktionsbehandling var effektivare än behandling med enbart Copaxone för att minska skov och sjukdomsaktivitet på MR-undersökningar. Behandling med Copaxone efter induktion med mitoxantron var säker och effektiv under hela behandlingsperioden. Dessa nya resultat presenterades vid 59th Annual Meeting of the American Academy of Neurology (AAN) tillsammans med nya bekräftande MR-resultat från 15-månadersstudien, som visade att minskningar av kliniska markörer och MR-markörer för sjukdomsaktivitet åtföljdes av gynnsamma effekter på sjukdomsbörda och skada på hjärnvävnad, vilket påvisades med signifikanta minskningar av ackumuleringen av lesioner och signifikant minskning av andelen lesioner som utvecklas till kroniska svart hål. - Den här kombinationsbehandlingen framstår som ett lovande behandlingsalternativ för patienter med aktiv skovvist förlöpande MS, eller patienter som inte svarar optimalt på traditionella förstahandsbehandlingar, sa Dr Tim Vollmer, Director, Neuroimmunology Program, Barrow Neurological Institute vid St. Joseph’s Hospital and Medical Center och studiens huvudprövare. Studien bygger på tidigare studier som visar effekten av Copaxone på sjukdomsaktivitet och inflammation i centrala nervsystemet hos patienter med RRMS, lade han till. Dataanalys kring verkningsmekanismen för den här nya behandlingsstrategin presenterades också vid AAN. Forskarna tillskrev fördelen med kombinationsbehandling till den kombinerade antiinflammatoriska effekten av Copaxone och mitoxantron. - Dessa data sprider nytt ljus på möjligheten att behandla MS genom att först hämma det autoaggressiva immunsystemet med ett immunsupprimerande medel och att därefter på ett fördelaktigt sätt modifiera dess aktivitet med ett immunmodulerande medel som t.ex. Copaxone, sa Dr Amit Bar-Or, FRCPC, assistant professor, Director of the Experimental Therapeutics vid Montreal Neurological Institute (MNI) och studiens huvudprövare. För mer information: John Shaw, Teva Neuroscience, (816) 508-5062 john.shaw@tevaneuro.com Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se