Nya Eloxatin® och Taxotere® data vid behandling av kolorektal cancer respektive bröstcancer

En innovativ och lovande pipeline: fokus på tre nya läkemedel i sena utvecklingsfaser. På ASCO: kunde sanofi-aventis ånyo visa starka data på sina produkter Eloxatin® och Taxotere® samt för första gången presentera data om tre lovande produkter som är i sena utvecklings-stadier, vilket ytterligare underströk företagets engagemang för cancerpatienter. Eloxatin®, som är godkänt i Europa och USA tillsammans med 5FU/LV för behandling av koloncancer i stadium III efter operation och för metastaserande kolorektal cancer, har fått sin effektivitet bekräftad, i längre uppföljningsstudier och för överlevnad utan sjukdomsprogression hos patienter med operabla levermetastaser. Taxotere®, som redan registrerats för fem olika typer av tumörer (bröst, lungor, prostata, magsäck och huvud/hals) vid olika stadier, har under året uppvisat stärkt evidens vid behandling av bröstcancer hos HER2-positiva patienter med metastaser, vilka har dålig prognos, En fas III-studie av HER2-positiv, metastaserande bröstcancer utförd av BCIRG utvärderade effektivitet och säkerhet vid behandling med Taxotere® ensamt (T) och i kombination med karboplatin (TC) som tillägg till trastuzumab (H). Både TH (T 100mg/m²) och TCH (T 75mg/m²) är mycket effektiva behandlingar av dessa patienter, med höga responsnivåer och median för tid till progress > 10 månader och median för överlevnad > 36 månader. Hjärttoxicitet var inte ett signifikant problem med någon av behandlingarna. (Abstract # LBA1008) En metaanalys för adjuvant bröstcancer visade effektiviteten i en Taxotere®-baserad behandling oavsett hormonellt status, där förekomst av östrogenreceptorer (ER) vanligen kan kopplas till relativ resistens mot adjuvant kemoterapi. Hos 3 329 patienter med fastställd ER-status gav Taxotere®-baserad behandling en signifikant minskad dödsrisk inklusive en minskad dödsrisk på 30 % för ER-positiva sjukdomsfall. Tolerans av dessa Taxotere®-baserade behandlingar har redan rapporterats i litteraturen (BCIRG 01 study: Martin, N Eng J Med, 2005, 352, 2302-13; PACS01 study: Roche H, J Clin Oncol, 2006, 24: 2664-71). (Abstract #537) Presentationen av de första resultaten av studier med tre nya, viktiga läkemedel i sena utvecklingsstadier gav sanofi-aventis tillfälle att betona sitt engagemang i onkologi. Aflibercept (VEGF-Trap), en antiangiogen substans utvecklad tillsammans med Regeneron, är ett unikt fusionsneutraliserande protein mot VEGF Trap, med VEGF-A, VEGF-B och PIGF som mål. Resultaten för avancerad äggstocks- och lungcancer är mycket uppmuntrande. Trots att resultaten för äggstockscancer var från en fas II-studie valde ASCO att presentera dem på sin presskonferens. (Abstract #5508). Ett brett fas III-utvecklingsprogram där man kombinerar aflibercept (VEGF Trap) med standardkemoterapi för fem olika avancerade, solida cancersjukdomar (prostata-, kolorektal-, lung, ickesmåcellig- samt pankreas- och magcancer), har påbörjats. Sanofi-aventis planerar att lämna in en första registreringsansökan till kontrollmyndigheter redan år 2008. S-1, som är en ny fluoropyrimidin utvecklad tillsammans med Taiho och redan på marknaden i Japan och Korea, har i fas III-studier, i kombination med cisplatin uppvisat effekt vid metastaserande magsäckscancer. Kombinationen av S-1 och cisplatinum minskar signifikant risken att dö med 22,6 % jämfört med S-1 ensamt. TroVax® är ett terapeutiskt cancervaccin som utvecklas tillsammans med Oxford Biomedica. Presenterade fas II-data avseende klarcellig njurcancer är uppmuntrande. TroVax® tolererades väl, var immunogent och uppvisade lovande antitumoral effekt. Studierna gav ett signifikant antal objektiva behandlingssvar (antikroppssvar mot antigenet 5T4 hos 91 % av patienterna) och 24 av 35 (68 %) utvärderingsbara patienter uppvisade sjukdomskontroll. (Abstract # 3069). Studierna ger ytterligare stöd åt TRIST, den pågående, randomiserade fas III-studien av njurcancer. För mer information: Salah Mahyaoui + 33 6 73 68 78 88 Anne Bancillon + 33 6 86 31 03 89 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se