Ny studie visar att utökad profylaxbehandling med Klexane®/Lovenox® minskar risken med 44 %

EXCLAIM är den första internationella studien som visar att förlängd trombosprofylaxbehanding i 5 veckor är mer effektiv än 10 dagar för att minska risken för VTE hos akut sjuka patienter med minskad rörlighet med 44 %, vilket är statistiskt signifikant. Sanofi-aventis meddelade nyligen resultatet från EXCLAIM-studien (EXtended CLinical prophylaxis in Acutely Ill Medical patients, Utökad klinisk profylaxbehandling hos akut sjuka medicinpatienter), som visar nyttan med utökad profylax hos akut sjuka patienter med minskad rörlighet. 5 veckors behandling med Klexane®/Lovenox® (enoxaparinnatrium-injektion) jämfört med 10 dagars behandling minskar risken för venös tromboembolism-händelser (VTE, djup ventrombos och/eller lungembolism) med 44 %, vilket är en statistiskt signifikant skillnad. Resultatet presenterades vid den tjugoförsta ISTH-kongressen (International Society on Thrombosis and Haemostasis, Internationella samfundet för trombos och hemostas) i Genève. Akut sjuka medicinpatienter löper stor risk att drabbas av VTE. Fördelarna med trombosprofylax med enoxaparin (10±4 dagar) för den här patientgruppen har redan demonstrerats och används idag som standardbehandling.(1) Trots detta visar klinisk praxis att trombosrisken kvarstår i fler än 10 dagar,(1) särskilt hos patienter med nedsatt rörlighet. Effektivitet och säkerhet vid utökad profylaxbehandling i den här patientgruppen har aldrig tidigare utvärderats, även om det har visats i flera högrisk kirurgipatientgrupper (2;3) och därför rekommenderas i internationella riktlinjer(4). Målet med EXCLAIM-studien har varit att utvärdera att profylaxbehandling med enoxaparin i 20±4 dagar jämfört med placebo är bättre för att reducera VTE-händelser, med två patientgrupper som har behandlats med enoxaparin i 10±4 dagar. Den primära effekt-endpointen var förekomst av asymptomatisk djup ventrombos (DVT), symptomatisk DVT, symptomatisk lungembolism (LE) eller dödlig LE under den dubbelblinda perioden. Den statistiskt signifikanta minskningen på 44 % relativ riskreduktion för observerade VTE-händelser vid profylaxbehandling med enoxaparin jämfört med placebo under den utökade behandlingstiden för den primära endpointen (2,8 % jämfört med 4,9 %), associerades med en minskning av symptomatisk VTE med 73 % (0,3 % jämfört med 1,1 %) och asymptomatisk proximal DVT med 34 % (2,5 % jämfört med 3,7 %). Ingen statistiskt signifikant skillnad observerades för symptomatisk lungembolism (LE) eller dödlig LE. Den statistiskt signifikanta relativa riskreduktionen för VTE som observerades med enoxaparin vid 38 dagar gällde fortfarande efter 90 dagar (3,0 % jämfört med 5,2 %). Victor F. Tapson, MD, Professor of Medicine och Director vid Center for Pulmonary Vascular Disease, Division of Pulmonary and Critical Care på Duke University Medical Center i Durham, NC, och huvudforskare i EXCLAIM-studien säger: “Vad undersökningsresultaten visar är att patienterna inte lämnar risken för VTE bakom sig när de lämnar sjukhuset. Med fortsatt profylaxbehandling minskar Lovenox risken med en statistiskt signifikant minskning på 44 %, hos akut sjuka medicinpatienter med förlängd nedsatt rörlighet.” Jämfört med placebo var risken för större blödning signifikant högre i gruppen med utökad enoxaparinbehandling (0,6 % vs. 0,15 %), men antalet blödningshändelser var generellt lågt. Det fanns ingen skillnad alls i generell mortalitet mellan utökad behandling med enoxaparin jämfört med placebo efter 6 månader (10,1 % vs. 8,9 %). ”EXCLAIM är den första studien som har utvärderat fördelarna med utökad trombosprofylax hos akut sjuka medicinpatienter med nedsatt rörlighet och som visar de kliniska fördelarna av behandlingen i 5 veckor jämfört med 10 dagar i den här patientgruppen”, säger professor Russell Hull från University of Calgary i Kanada och ordförande i styrkommittén för EXCLAIM-studien. “Liksom MEDENOX-undersökningen för första gången visade fördelarna med trombosprofylax för akut sjuka medicinpatienter, borde EXCLAIM-studien ses som en milstolpe i förbättringen av vården för patienter med hög risk att utveckla VTE, och EXCLAIM-studien etablerar dessutom enoxaparin som referensbehandling för VTE-profylax för akut sjuka”. För mer information: Sven-Åke Lööv, medical advisor hjärta-kärl, sanofi-aventis, mobil nr. 070-685 12 69 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se