Ny studie visar att Acomplia® leder till bättre blodsockerkontroll hos patienter med typ 2-diabetes

Behandling med Acomplia (rimonabant) ger, förutom viktnedgång, en förbättring av blodsockerkontrollen (HbA1c) hos patienter med typ 2-diabetes. Det framgår av SERENADE, den första studien med huvudsyfte att undersöka effekten av Acomplia på HbA1c hos patienter med typ-2 diabetes. Studien presenteras idag på en världskongress om diabetes som pågår i Kapstaden i Sydafrika. – Behandlingen av typ 2-diabetes syftar till bättre blodsockerkontroll, men också till att behandla andra riskfaktorer. Data från Serenadestudien indikerar att Acomplia kan förbättra blodsockerkontrollen samtidigt som patienten går ner i vikt och minskar sina kardio-metabola riskfaktorer, säger professor Åke Sjöholm, medicinkliniken Södersjukhuset i Stockholm. Patienterna i gruppen som gavs Acomplia uppvisade också en signifikant förbättring av andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdomar, såsom en minskning av midjeomfånget samt en förbättring av blodfetterna. Studien genomfördes på 278 patienter i 7 länder. Det huvudsakliga syftet (primärt effektmått) var att undersöka Acomplias effekt på HbA1c-nivåerna. De sekundära effektmåtten var bland annat viktreduktion och påverkan på midjemåttet. Patienterna i studien hade inte tidigare behandlats med någon medicin mot sin typ 2-diabetes. De patienter som behandlades med Acomplia 20 mg per dag i sex månader förbättrade sina HbA1c värden med 0,8 % -enheter utifrån ett genomsnittligt utgångsvärde i HbA1c på 7,9 %*. För de patienter med ett HbA1c värde på över 8,5 %** var minskningen 1,9 %-enheter. Över hälften av patienterna i gruppen som fick Acomplia nådde ett HbA1c värde på under 7 %***, vilket av American Diabetes Association (ADA) anses vara nivån för god glukoskontroll. Nära 57 % av förbättringarna i HbA1c (p mindre än 0.001) var oberoende av uppnådd viktminskning. Acomplia verkar genom att reducera överaktiviteten i det så kallade endocannabinoida systemet. Överaktiviteten leder till ökad bukfetma och försämrad förmåga till blodsockerkontroll med ökad risk för insulinresistens och nedsatt glukostolerans. Acomplia är det första läkemedlet som blockerar CB1-receptorer i det endocannabinoida systemet. Acomplia ingår sedan den 11 november i läkemedelsförmånen för patienter med BMI> 28 och typ 2 diabetes eller dyslipidemi och för patienter med BMI>35. *7,9 % enligt DCCT-metoden vilket motsvarar 7,1 % enligt den i Sverige mer använda Mono-S-metoden **8,5% enligt DCCT-metoden vilket motsvarar 7,8 % enligt den i Sverige mer använda Mono-S-metoden ***7 % enligt DCCT-metoden vilket motsvarar 6,1 % enligt den i Sverige mer använda Mono-S-metoden För mer information: Åke Sjöholm, Professor, Medicinkliniken, Södersjukhuset, 073-626 65 56 Peter Myrenfors, Medicinsk chef Acomplia, 070-220 69 41 Margareta Olsson-Birgersson, Medicinskt ansvarig på sanofi-aventis, 070-568 75 22 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är världens tredje största läkemedelsföretag och det största i Europa. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se Box 14142 - 167 14 Bromma - Gustavslundsvägen 139 Tel: 08-634 50 00 - Fax: 08-634 55 00 - www.sanofi-aventis.se