NT-rådet rekommenderar Libtayo® (cemiplimab) för första linjens behandling av icke-småcellig lungcancer (NSCLC)

• I valet mellan Libtayo och Keytruda ska Libtayo väljas i första hand motiverat av lägre pris
  • För NSCLC är Libtayo indicerat som monoterapi i första linjen för både lokalt avancerad och metastaserad sjukdom
  • Libtayo är nu godkänt för behandling av tre avancerade cancerdiagnoser

NT-rådets rekommendation till regionerna är:

"att immunterapi bör erbjudas i första linjen till vuxna patienter med metastaserad icke småcellig lungcancer som inte är positiva för mutationer i EGFR eller ALK.

• Libtayo eller Keytruda som monoterapi till patienter vars tumörer uttrycker PDL1 i ≥50 % av tumörcellerna (tumour proportion score (TPS) ≥50 %). I valet mellan Libtayo och Keytruda ska Libtayo väljas i första hand motiverat av lägre pris."

Libtayo är godkänt inom EU som monoterapi för första linjens behandling av vuxna patienter med NSCLC som uttrycker PD-L1 (i ≥ 50 % av tumörcellerna), utan EGFR, ALK- eller ROS1-avvikelser och som har:

• lokalt avancerad NSCLC men inte är kandidater för definitiv kemostrålbehandling eller
  • metastaserad NSCLC

Libtayo är sedan tidigare godkänt inom EU och rekommenderat av NT-rådet för behandling av vuxna patienter med metastaserad eller lokalt avancerad kutan skivepitelcancer (mCSCC eller laCSCC) som inte är kandidater för kurativ kirurgi eller kurativ strålning. I juni fick dessutom Libtayo EU-godkännande för behandling av avancerad basalcellscancer (BCC).

Libtayo är en human monoklonal antikropp som binder till och hämmar PD-1 receptorn vilket leder till en aktivering av T-cellerna och immunförsvaret gentemot tumören.

Cemiplimab utvecklas i ett samarbete mellan Sanofi och Regeneron.

MAT-SE-2101022 (v 1.0) Nov 2021

Sanofi är ett globalt läkemedelsföretag med mer än 100 000 anställda i över 100 länder. Vi arbetar för att hjälpa människor hantera de sjukdomar och hälsobesvär som vi drabbas av under livets olika faser.

Vi förebygger sjukdom genom våra vacciner och våra innovativa behandlingar lindrar lidandet hos de få som lever med sällsynta sjukdomar såväl som hos de miljontals som drabbas av kroniska sjukdomar.

Jon Tsai

Medical Lead Sanofi Sweden & Medical Franchise Head Oncology NE 08-634 51 27