Lovande effekter av ny immunterapi vid njurcancer

Patienter med metastaserande njurcancer (RCC) som sviktat på annan terapi gav TroVax® antikroppssvar hos 91% av patienterna och stabilt sjukdomstillstånd i mer än 17 månader. Oxford BioMedica och sanofi-aventis presenterar nya, positiva data från två stycken fas II-studier med TroVax® mot njurcancer vid ASCO, (Abstract #3069). TroVax® är Oxford BioMedicas ledande produkt för immunologisk behandling av cancer och har utvecklats i samarbete med sanofi-aventis. - TroVax® fortsätter att uppvisa lovande tecken på kliniska vinster i patienter med njurcancer som tidigare fått omfattande behandling. Även om studierna är små och icke-randomiserade har vi ett signifikant antal patienter som svarat på behandlingen inom försökspopulationen. Den pågående analysen stödjer uppfattningen att TroVax® kan ha effekt vid denna indikation och ger ytterligare skäl att genomföra fas III-studien TRIST, sade Dr Bob Amato på Genitourinary Oncology Centre, Methodist Hospital i Houston, USA, som är undersökningsledare för de två fas II-studierna av TroVax® mot njurcancer. Patienter med metastaserande njurcancer (RCC) som sviktat på annan terapi har deltagit i två icke-randomiserade fas II-studier av TroVax®. Studierna har utvärderat TroVax® dels som ensamt läkemedel, dels i kombination med antingen interleukin-2 eller interferon-alfa 2B. TroVax® tolererades väl. I en av studierna gav TroVax® ett antikroppssvar hos 91 % av patienterna på antigenet 5T4. Sjukdomskontroll uppnåddes hos 24 av 35 patienter (68%). 2 kompletta remissioner, 3 partiella remissioner och 19 hade ett stabilt sjukdomstillstånd under mer än 3 månader, inklusive 3 patienter som varit stabila i mer än 17 månader. Detta resultat är särskilt uppmuntrande, då det stödjer teorin att den 5T4-specifika immunreaktion som TroVax® ger upphov till innebär en behandlingsmässig fördel. Vid Asco presenterades följande slutsatser; • TroVax® tolererades väl som immunogen i kombination med cytokiner och uppvisar en lovande antitumoral aktivitet. • Ett signifikant antal responser hos njurcancerpatienter som tidigare genomgått omfattande behandlingar. Svaren är påtagliga och har signifikant duration. • Preliminär analys indikerar ett samband mellan 5T4-specifika immunsvar som en följd av behandling med TroVax® och klinisk vinst hos patienter med klarcellig cancer. • Studierna ger ytterligare stöd åt TRIST, den pågående, randomiserade fas III-studien av effekten på patienter med njurcancer. Abstract kan hämtas online på http://www.asco.org när årsstämman är avslutad. För mer information: Sanofi-aventis Oxford BioMedica plc Salah Mahyaoui Professor Alan Kingsman + 33 6 73 68 78 88 Verkställande direktör Anne Bancillon: +44 (0)1865 783 000 + 33 6 86 31 03 89 Gemma Price/ Holly Griffiths/ Katja Stout Northbank Communications Scientific Communications /Media Relations +44 (0)20 7268 3002 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se