Lång- och korttidsverkande insulin i jämförande studie: Färre injektioner, färre känningar och stabilare blodsockernivåer med insulin glargin

Pressmeddelande den 15 juni 2006 Behandling med insulin glargin ger låga blodsockernivåer och färre insulinkänningar med en tredjedel så många injektioner som behandling med insulin lispro. Detta visar Apollo-studien som redovisades på den årliga diabeteskongressen, American Diabetes Associations, ADA, som hölls i Washington D.C. i veckan. Man beräknar att cirka 4 procent av den svenska befolkningen har diabetes. Majoriteten av de patienter som får diagnosen typ 2 diabetes kommer att behöva tillföra kroppen insulin dagligen. Det har debatterats vilken behandling som är bäst för dessa patienter, korttidsverkande måltidsinsulin som tas i samband med måltid tre gånger per dygn eller långtidsverkande insulin som tas en gång per dygn. Apollo-studien är den första studie som jämfört effektiviteten och säkerheten mellan dessa behandlingar. Studien visar på flera skillnader i behandlingen. Bland annat var antalet känningar, då patienten drabbas av lågt blodsocker, fem gånger färre för patienter som behandlades med insulin glargin jämfört med dem som fick lispro. Under en livstid tar en diabetiker i snitt cirka 100 000 stick i fingret för att mäta blodsockernivån, förutom insulininjektionerna. Insulin glargin-behandlingen innebär att patienten bara behöver ta en spruta om dagen istället för 3 med måltidsinsulin lispro. Även behovet att mäta blodsockerhalten med ett stick i fingret var mindre för glargin-gruppen. Detta kan få stor betydelse för patientens livskvalitet samt inverka på hur väl patienten sköter sin behandling. Det är väl dokumenterat att blodsockernivåer (HbA1c) under 7 procent signifikant minskar risken för komplikationer. Båda grupperna nådde detta behandlingsmål. Blodsockernivåerna sjönk markant med båda behandlingarna. Patienterna som deltog i studien var typ 2 diabetiker som inte längre klarade sig utan att tillföra kroppen insulin. Båda patientgrupperna behandlades parallellt även med insulinläkemedel i tablettform som intas vid måltid. Totalt deltog 364 patienter, 174 i vardera gruppen. Studien var öppen, parallell, randomiserad och multinationell samt pågick i 44 veckor. Fakta och resultat från studien: – Efter 44 veckors behandling hade patienternas blodsockernivå (HbA1C under 7,0 procent) sjunkit signifikant i båda grupperna. – Antalet insulinkänningar i glargingruppen var 5,4 per år och patient. I lisprogruppen var siffran 24,4 per person och år. – Glarginbehandlingen innebar att patienten injicerade insulin en gång per dygn. Lisprobehandlingen innebar att patienten injicerade insulin vid varje måltid. Fakta om diabetes: I Sverige har cirka 350 000 patienter diabetes. Diabetes är en av våra vanligaste folksjukdomar och beror på att kroppen inte klarar av att producera tillräckliga mängder insulin eller inte klarar av att producera insulin över huvudtaget. Fakta om Lantus® (insulin glargin): LANTUS lanserades i Sverige 2003. LANTUS är ett långverkande basinsulin med jämn blodsockersänkande verkan. Det är en injektionsvätska för behandling av diabetes mellitus där insulin krävs. Effektprofilen liknar den normala fysiologiska insulininsöndringen vid fastande vilket ger en jämn effektprofil upp till 24 timmar. Det innebär att LANTUS kan tas en gång per dygn och att patienten eller vårdgivaren själv har möjlighet att avgöra när. Den jämna blodsockersänkningen gör att patienterna enklare kan nå uppsatt HbA1c-mål med färre hypoglykemier (känningar) jämfört med NPH-insulin. Koncernen sanofi-aventis är det tredje största läkemedelsföretaget i världen och det största i Europa. Med sin FoU-organisation intar sanofi-aventis en tätposition inom sju behandlingsområden; kardiovaskulär sjukdom, trombos, onkologi, diabetes, sjukdomar i centrala nervsystemet, invärtesmedicin och vacciner. Koncernen sanofi-aventis är börsnoterad i Paris (EURONEXT:SAN) och i New York (NYSE:SNY). För mer information vänligen kontakta: Dr Peter Gillberg, medicinsk rådgivare, sanofi-aventis, tel. 08-634 50 00, mobil 070-201 72 56