Insulinpenna får designpris

SoloSTAR, den nya förfyllda insulinpennan för patienter med typ 1- och typ 2-diabetes, har tilldelats 2007 års GOOD DESIGN-pris av Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design. - I SoloSTAR förenas elegant, snygg design och enkel, men samtidigt avancerad teknik för att administrera insulin till diabetespatienter, säger Christian K. Narkiewicz-Laine, vd för Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design. SoloSTAR är ett exempel på design för allmänhetens bästa och med ett humanitärt perspektiv. SoloStar är en ny förfylld insulinpenna som har utvecklats för det långverkande insulinet Lantus och måltidsinsulinet Apidra. Insulinpennan är framtagen i samråd med diabetespatienter, diabetessköterskor och läkare. Det har resulterat i en insulinpenna som möter patienternas verkliga behov och krav på en modern insulinbehandling.. SoloSTAR är sanofi-aventis första eget framtagna insulinpenna. Möjligheten att injicera upp till 80 enheter per injektion samt att det krävs mindre injektionskraft är viktiga fördelar med SoloSTAR jämfört med andra förfyllda insulinpennor på marknaden. - Priset är ett erkännande för vårt starka engagemang att ständigt förbättra diabetesbehandlingen, säger Peter Gillberg, Medical Manager på sanofi-aventis. I Sverige lanserades SoloSTAR-pennan med det långverkande insulinet Lantus (insulin glargin), och för måltidsinsulinet Apidra (insulin glulisin) under slutet av 2007. Bakgrundsinformation i bifogad PDF-fil. För mer information: Dr Peter Gillberg, Medical Manager, sanofi-aventis, Tfn: 08-634 50 00/mobil: 070-201 72 56 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis, ett ledande globalt farmaceutiskt företag, upptäcker, utvecklar och distribuerar terapeutiska lösningar för att förbättra alla patienters liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se