God blodsockerkontroll minskar risken för hjärtkärlsjukdom hos diabetespatienter

Hjärtsjukdom och stroke står för ungefär 65 % av dödsfallen hos människor med diabetes, visar en retrospektiv analys från databasen Integrated Health Care Information System (IHCIS). I studien deltog 69 418 diabetespatienter. Denna upptäckt, som visar på en statistiskt högre risk för makrovaskulära händelser hos patienter med diabetes som har ett HbA1c mindre än 7 %, är betydelsefull eftersom lämplig blodsockerkontroll kan bidra till att minska risken för hjärtkärlsjukdomar i denna patientpopulation. - En förhöjd HbA1c-nivå är en betydande riskfaktor för hjärtinfarkt, kranskärlskirurgi och stroke hos patienter med diabetes. Tidig intervention med intensiv diabetesbehandling kan minska dessa makrovaskulära risker, säger professor J. M. Foody, Internal Medicine/Section of Cardiology, Yale University School of Medicine, New Haven, USA. De nya resultaten, som presenterades på 43:e årsmötet för European Association for the Study of Diabetes, är ett bidrag till den växande debatten i diabetesvärlden om blodsockerkontroll och de kardiovaskulära risker som sjukdomen är förknippad med. HbA1c-testet mäter de genomsnittliga blodsockernivåerna under en period på två till tre månader. Jämfört med patientgruppen med HbA1c mindre än 6 % var risken för akut hjärtinfarkt, kranskärlskirurgi (CABG) eller stroke 8 % högre hos patienter med HbA1c mellan 7 och 9 % respektive 15 % högre hos gruppen patienter med HbA1c lika med 9 %. Databasen bestod till 54 % av män, genomsnittsåldern var 57 år, baseline HbA1c var 7,6 % och den genomsnittliga uppföljningen efter baseline-HbA1c var 27 månader. Patienterna delades in i 4 grupper baserat på HbA1c vid baseline: mindre än 6 %, 6–7 %, 7–9 % och lika med 9 %. En överlevnadsanalys genomfördes för att undersöka första förekomst av akut hjärtinfarkt, kranskärlskirurgi (CABG) eller stroke efter kontroll av baseline HbA1c. Patienterna räknades in vid utgången av deras sjukförsäkringsperiod. Margareta Olsson Birgersson, medicinsk chef, sanofi-aventis, 0705-68 75 22 Peter Gillberg, medicinsk rådgivare, sanofi-aventis, 08-634 53 65 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se