Första studien på utveckling av kranskärlssjukdom med Acomplia presenterad idag

För första gången har en studie presenterats som undersöker om Acomplia kan förhindra progression av kranskärlssjukdom. Under den pågående kongressen American College of Cardiology (ACC) i Chicago presenterades idag resultatet från studien Stradivarius. Studien visar att Acomplia (rimonabant) minskar den totala volymen av åderförfettning i kärlväggen. Flera studier pågår för att ytterligare bekräfta studieresultatet. – Stradivariusstudien är intressant då det är första gången man undersöker om ett läkemedel som Acomplia, med viktminskning som primär indikation, kan minska den fortsatta utvecklingen av kranskärlsjukdom säger Lars Rydén, professor i kardiologi vid Karolinska Institutet i Solna. Att tidigt försöka bromsa uppkomsten av och reducera utvecklingen av skadliga fettbeläggningar i blodkärlsväggen är av största vikt. Förhoppningsvis leder detta till en minskning av komplikationer till sådana kärlväggsförändringar såsom kärlkramp och hjärtinfarkt, fortsätter professor Lars Rydén. Mål med studien Det primära målet med studien var att mäta fettinlagringens (atheromets) procentuella storlek i förhållande till omgivande vävnad i blodkärlet (PAV, Percent Atheroma Value). Det sekundära målet var mätning av atheromets absoluta volym (TAV, Total Atheroma Value). Dessa båda mätmetoder används för att beskriva förekomst och grad av ateroskleros. Metod 839 patienter (vuxna 18-60 år) med känd hjärt-kärlsjukdom som behövde genomgå kranskärlsröntgen (coronar angiografi) ingick i studien. Förutom angiografi fick patienterna även en utökad undersökning med ultraljudsundersökning i blodkärlet (IVUS, intravascular ultrasound). Utöver bukfetma hade alla patienter det metabola syndromet och/eller var rökare, det vill säga hade hög risk för kranskärlssjukdom. Dessa patienter lottades till att under 18 månader ta antingen Acomplia (20mg) eller placebo. De enda patienter som exkluderades var de som använde sibutramin, orlistat eller de som genomgått kirurgisk behandling för sin fetma. Ingen psykisk selektion gjordes vid studiens start. Resultat Vad gäller PAV fann man inte någon skillnad som kunde uppmätas mellan grupperna (Acomplia vs. placebo). Däremot fanns en signifikant förbättring av TAV, dvs. totala atheromvolymen i den gruppen som fått Acomplia jämfört med placebogruppen. Viktminskningen var -4,3 kg och bukomfånget minskade med ca 4,5 cm i gruppen som behandlades med Acomplia. HDL-kolesterolet (det ”goda” kolesterolet) ökade med 22,4 % och Triglycerider förbättrades 20,5 % hos dem som fått rimonabant. Även inflammationsmarkörer (Hs-CRP) minskade med 50,3 %. Vid studiestart hade 25 % av patienterna psykiatrisk sjukdom och över 18 % var behandlade med läkemedel mot depression. Biverkningar såsom ångest och depression ökade i den gruppen som fått Acomplia jämfört med placebo (43,3 % jmf med 28,4 %), men ingen skillnad kunde noteras mellan grupperna i förekomst av svåra psykiska biverkningar. - Detta visar vikten av att rätt patient får Acomplia, säger Margareta Olsson-Birgersson, medicinsk chef på sanofi-aventis. Sedan juli 2007 är Acomplia kontraindicerat för patienter som har eller har haft en depression eller patienter i pågående behandling med antidepressiva läkemedel, fortsätter Margareta Olsson-Birgersson. Unik behandling Acomplia är det första och hittills enda godkända läkemedlet som minskar överaktivitet i det nyupptäckta endocannabinoida systemet. Det endocannabinoida systemet har en central roll för energibalans samt omsättning av blodfetter och blodsocker. För mer information: Margareta Olsson Birgersson, medicinsk chef, sanofi-aventis, mobil 070-568 75 22 Lars Rydén, professor i kardiologi, Karolinska Institutet, mobil 070-729 21 71 Läs mer på www.acomplia.se Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se