En ny Sifoundersökning visar: Var fjärde man har svårt att kissa

En färsk Sifo-undersökning visar att mer än var fjärde man mellan 55 och 80 år har, eller har haft, problem med att kissa. Trots att det finns enkel behandling att få, har så många som var tredje drabbad man inte sökt någon hjälp för sina besvär. Problem med att kissa ökar med åldern. Bland män mellan 66 - 80 år har drygt var tredje man problem. Drygt 80 000 män mellan 55 och 80 år har inte heller sökt hjälp för sina besvär, vilket i värsta fall kan leda till att de förvärras. - Det här är ett problem som drabbar väldigt många män och där många fortfarande lider i det tysta. I undersökningen finns det förmodligen dessutom ett stort mörkertal eftersom vi vet att man inte gärna tar upp de här frågorna med sin läkare, säger Per-Anders Abrahamsson, professor i urologi vid Malmö universitetssjukhus. Tidigare studier har visat att det ofta är rädslan för att det kan vara något allvarligare, främst cancer, som gör att många män undviker att söka hjälp. - Det är viktigt att sprida information om denna utbredda folksjukdom. I ett tidigt skede kan förstorad prostata behandlas enkelt med hjälp av läkemedel. På så vis kan man undvika operation i ett senare skede, vilket annars är vanligt om man kommer in för sent med sina problem tillägger Per-Anders Abrahamsson. Godartat prostataförstoring är den vanligaste orsaken till att män har svårt att kissa och ändå är kunskapen om sjukdomen fortfarande relativt låg. Undersökningen visar att kvinnor, 55-80 år, har större kunskap (51 procent), jämfört med män (44 procent) i samma åldersgrupp. Undersökningen visar även att många män har dålig kännedom om att det går att behandla problem genom läkemedel. 43 procent av de tillfrågade männen trodde att det krävdes operation och 38 procent anger att en sundare livsstil kunde hjälpa mot besvären. - Godartad prostataförstoring behandlas enkelt och snabbt av husläkare på vårdcentralen. Det är bara om allmänläkaren finner misstanke om prostatasjukdom som det kan bli aktuellt med en remiss till en urolog, säger Per-Anders Abrahamsson. Om undersökningen Undersökningen är genomförd i januari 2007 av SIFO Research International Navigare på uppdrag av sanofi-aventis. Antalet tillfrågade var totalt 1 407 män och kvinnor i åldern 55-80 år. Kort fakta om godartad prostataförstoring · Godartad förstoring av prostatan är den vanligaste sjukdomen hos medelålders män. · Kombinationen av naturligt åldrande och påverkan av manliga hormon, androgener, är faktorer som bidrar till att prostatan växer. · Vanliga symtom är när mannen kissar ofta eller behöver gå upp och kissa på nätterna. · Känslan av ofullständig tömning av blåsan, svag urinstråle och svårigheter att komma igång är andra kännetecken på att det kan röra sig om godartad prostataförstoring. · Vanligen behandlas godartad prostataförstoring med läkemedel. Information på webben www.prostatabekymmer.nu www.sanofi-aventis.se För närmare information Helena Tängdén, produktchef, tel. 08-634 52 93, mobil 070-328 65 75 helena.tangden@sanofi-aventis.com Rickard Claesson, medicinsk rådgivare, tel. 08-634 52 90, mobil 070-2227621 rickard.claesson@sanofi-aventis.com Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY).