EMA:s expertkommitté CHMP ger positivt förhandsbesked för godkännande av Beyfortus® (nirsevimab) för förebyggande av RSV sjukdom hos nyfödda och spädbarn

• Rekommendationen är baserad på Beyfortus kliniska prövningsprogram som visat skydd mot nedre luftvägsinfektion orsakad av RSV efter en engångsdos inför RSV-säsong.
  • Om det godkänns blir Beyfortus det första behandlingsalternativet som kan erbjuda ett skydd mot RSV i en bred population av nyfödda och spädbarn.

Europeiska läkemedelsmyndighetens expertkommitté för humanläkemedel (CHMP) har gett positivt förhandsbesked för godkännande av Beyfortus® (nirsevimab) för förebyggande av RS-virus hos nyfödda och spädbarn inför deras första RS-virussäsong. Om det godkänns blir Beyfortus det första behandlingsalternativet som kan erbjuda ett skydd mot RS-virus i en bred population av nyfödda och spädbarn, inklusive barn som är fullgångna, prematurt födda eller har underliggande sjukdomar. Beyfortus utvecklas i samarbete mellan Sanofi och Astra Zeneca.

Om Beyfortus

Beyfortus är en långverkande monoklonal antikropp och har utvecklats för att erbjuda ett brett och direkt skydd för nyfödda och spädbarn mot RS-virus efter en dos. Monoklonala antikroppar kräver inte aktivering av immunsystemet för att hjälpa till att erbjuda snabbt och direkt skydd mot sjukdomar.1

Referenser

1. Centers for Disease Control and Prevention. Vaccines & Immunizations. August 18, 2017. https://www.cdc.gov/vaccines/vac-gen/immunity-types.htm. Accessed September 2022.

MAT-SE-2200673-1.0-09/2022