ASAQ är den första fasta doskombinationen mot malaria att få WHO:s förkvalificeringsstatus

ASAQ är den första fasta doskombinationen mot malaria med löslig beredning, särskilt utformad för behandling av barn, som har fått "förkvalificeringsstatus" av World Health Organization Prequalification of Medicines Program. Detta är ett viktigt steg mot ökad global tillgång till malariabehandling.

- Över 200 miljoner patienter lider av malaria, och mer än en miljon patienter, främst barn, dör av sjukdomen varje år. Denna nya status innebär att ASAQ kan göras tillgänglig för många fler patienter: detta är en milstolpe. Vi tror att ASAQ, med dess mycket enkla behandlingsschema, och med lösliga tabletter särskilt utformade för barn, kommer att få stor betydelse i vården, sa Dr Bernard Pécoul, arbetande styrelsemedlem i DNDi.

Sanofi-aventis och non-profit-organisationen DNDi (Drugs for Neglected Diseases initiative) meddelade nyligen att ASAQ (CoarsucamTM/Artesunate Amodiaquine Winthrop®), den första fasta doskombinationen av de två antimalariasubstanserna artesunate (AS) och amodiaquine (AQ), har godkänts av WHO:s program för förkvalificering av läkemedel (World Health Organization Prequalification of Medicines Program).

WHO:s förkvalificeringsprogram syftar till att utveckla särskilt viktiga läkemedel av hög kvalitet, främst inom områdena HIV/AIDS, malaria och tuberkulos. Produkter som lever upp till WHO:s kvalitetsstandarder tas med på den "förkvalificerade listan" över produkter. Listan, ursprungligen avsedd för upphandling av läkemedel inom FN:s organ, har kommit att bli ett centralt verktyg för många organ och organisationer som köper in stora volymer läkemedel.

- Vi är väldigt glada att kvaliteten på de studier som har gjorts om "ASAQ" har erkänts av WHO:s förkvalificeringsprogram. ASAQ:s status som 'förkvalificerat' innebär att läkemedlet kommer i fråga vid upphandling i fler länder och internationella organ än tidigare, säger Dr Robert Sebbag, vicepresident för divisionen Access to Medicines vid sanofi-aventis.

För mer information:

Sanofi-aventis DNDi
Robert Sebbag, MD Bernard Pécoul, MD
Tel: +33 1 41 24 57 78 Tel: +41 (0) 22 906 92 30 or 32
Mobile: +33 6 08 17 21 83 Mobile: +41 79 219 65 60
E-mail : robert.sebbag@sanofi-aventis.com E-mail: bpecoul@dndi.org

François Bompart, MD Jean Francois Alesandrini
Tel: +33 1 41 24 53 45 Tel: +41 (0) 22 906 92 30 or 43
Mobile: +33 6 08 25 61 67 Mobile. +41 79 596 50 66
E-mail : francois.bompart@sanofi-aventis.com Email : jfalesandrini@dndi.org

Om WHO:s program för förkvalificering av läkemedel
WHO:s program för förkvalificering av läkemedel inriktar sig på läkemedel mot HIV/AIDS, tuberkulos och malaria, och intresserade tillverkare av dessa läkemedel kan ansöka frivilligt om att delta i programmet. Om produkterna anses leva upp till WHO:s kvalitetsstandard efter inspektion av tillverkningsanläggningar som måste följa "God tillverkningssed", och efter att dokumentationen har granskats, läggs de till i listan över "förkvalificerade" produkter. Listan användes ursprungligen för upphandling av läkemedel av FN-organ som UNAIDS och UNICEF. Under de senaste åren har listan blivit ett mycket viktigt verktyg för många organ och organisationer som upphandlar stora volymer läkemedel, till exempel Global Fund som bekämpar HIV/AIDS, tuberkulos och malaria, UNITAID, President's Malaria Initiative, o.s.v. Med status som "förkvalificerad" kan ASAQ komma i fråga för upphandling som finansieras av dessa organ.

Om ASAQ
ASAQ (CoarsucamTM/Artesunate Amodiaquine Winthrop®) är resultatet av ett samarbete som startades i slutet av 2004 mellan sanofi-aventis och DNDi, som tillsammans utvecklar en ny fast doskombination av artesunate och amodiaquine. ASAQ är tillgängligt som Artesunate-Amodiaquine Winthrop® (ASAQ) för offentliga marknader, och under varumärkesnamnet Coarsucam® för privata marknader. ASAQ registrerades först i februari 2007 i Marocko där det tillverkas, och strax därefter i 20 afrikanska länder söder om Sahara. Ansökan till WHO:s program för förkvalificering av läkemedel gjordes i februari 2007.

ASAQ finns som fyra olika tabletter för fem åldersintervall (spädbarn, små barn, barn, ungdomar och vuxna), och de olika tabletterna går lätt att särskilja tack vare en särskild färgkod och ett pictogram, så att rätt tablett används vid rätt behandling. Tack vare de fyra olika tabletterna går det att tillämpa ett enkelt behandlingsschema: 1 tablett per dag i 3 dagar för spädbarn och barn, och 2 tabletter en gång om dagen i 3 dagar för ungdomar och vuxna. Det faktum att ASAQ-tabletterna är lösliga gör dem lätta att ge även till små barn, sjukdomens första offer.

Om DNDi
DNDi (Drugs for Neglected Diseases initiative) är ett oberoende, icke vinstdrivande produktutvecklingssamarbete som bedriver forskning om och utvecklar nya och förbättrade behandlingar mot försummade sjukdomar som malaria, leishmaniasis, afrikansk trypanosomiasis och Chagas sjukdom. DNDi bildades år 2003 av Pasteur-institutet och Läkare utan gränser tillsammans med fyra offentligt finansierade forskningsorganisationer i länder där försummade sjukdomar är endemiska, och bildades för att åtgärda bristen på behandling mot dessa sjukdomar. DNDi, som samarbetar med forskare och tillverkare, innehar den största forsknings- och utvecklingsportföljen för kinetoplastidsjukdomar, och för närvarande pågår 6 kliniska och 4 prekliniska projekt. DNDi presenterade sin första produkt, ASAQ, en fast doskombination mot malaria, tillsammans med sanofi-aventis under 2007. I april 2008 presenterade DNDi tillsammans med Farmanguinhos sin andra produkt, "ASMQ" i fast dos, som används som primär behandling av barn och vuxna med okomplicerad P. falciparium-malaria i Latinamerika och Asien.

Om sanofi-aventis
Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se