Alla krafter behövs för att stoppa fetmaepidemin

Över hälften av alla svenska män och en tredjedel av kvinnorna är överviktiga eller feta. Denna övervikt leder till hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och för tidig död. Vid ett seminarium i Almedalen på onsdagen, arrangerat av sanofi-aventis, gavs beskedet att regeringen planerar en folkhälsoproposition mot slutet av året med konkreta åtgärder mot fetman. Hittills har de insatser som gjorts för att stoppa den negativa trenden misslyckats. Professor Claude Marcus, chef för Rikscentrum för svår övervikt hos barn, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge, presenterade vid seminariet två studier som visar att andelen överviktiga sjuåringar i Stockholm ökat från 8,5 till 21 procent mellan åren 1989 och 2003. ”Fetma som grundläggs tidigt i livet är särskilt allvarligt. De här barnen löper senare i livet stora risker att drabbas av svåra sjukdomar. Samtidigt är behandlingsresurserna i dag alldeles för dåliga”, säger Claude Marcus. Claude Marcus forskning visar att fetmaproblemet kan stoppas. Han har lett projektet STOPP (Stockholm Obesity Prevention Project) som visar att visar att antalet överviktiga eller feta 6-10-åringar minskat från 22 till 16 procent i de skolor som deltagit i ett program med hälsosam kost och fysisk aktivitet. Regeringen menar att ett brett anslag behövs för att Sverige ska bli lättare. Under våren inledde därför folkhälsominister Maria Larsson (kd) och jordbruksminister Eskil Erlandssson (c) en dialog med bland andra livsmedelsbranschen, forskare och myndighetsföreträdare. I denna process deltar sanofi-aventis som har mångårig forskning inom området. Riksdagsledamoten Rosita Runegrund (kd) gav vid seminariet beskedet att regeringen kommer att presentera en folkhälsoproposition vid årets slut med konkreta åtgärder mot fetman. Inriktningen kommer att vara att försöka ta tillvara alla samhällskrafter för att stoppa fetman. Bland annat vill regeringen att skolan ska ta en mer aktiv roll genom att låta råden för bättre mat i skolan från Livsmedelsverket få genomslag och genom att högre prioritera fysisk aktivitet. Sjukvården ska bli mer folkhälsoinriktad och aktivt tala med patienter om livsstilsfrågor. Regeringen överväger också att utveckla en nationell databas för rapportering och uppföljning av barns längd och vikt för att mer noggrant följa utvecklingen. Andra insatser som diskuteras i regeringens beredningsarbete är hur samhället kan ge föräldrar bättre stöd i den viktiga uppgiften att ge alla barn en bra start i livet. Även frivilligorganisationernas arbete ska lyftas fram. Seppo Silander, vd för sanofi-aventis, ser seminariet i Almedalen som en del i en pågående process där alla samhällskrafter samverkar för att vända trenden. Sanofi-aventis är ett läkemedelsföretag med omfattande och mångårig forskning och kunskaper kring fetma som lett fram till effektiv läkemedelsbehandling mot övervikt/fetma i kombination med ökad kardiometabol risk, såsom diabetes typ 2 och blodfettsrubbning. ”Sanofi-aventis vill bidra till en ökad fokusering på det omfattande och allvarliga folkhälsoproblem som fetman utgör. Vi kan med vår forskningsbakgrund vara en kunnig och engagerad samarbetspartner”, säger Seppo Silander. För mer information: Seppo Silander, vd sanofi-aventis, tel: 070-6331234 Claude Marcus, professor Karolinska Institutet, tel: 070-7486159 Om sanofi-aventis Sanofi-aventis är ett av världens ledande läkemedelsföretag. Företaget har en forsknings- och utvecklingsorganisation i världsklass och en ledande position på sju viktiga behandlingsområden: kardiovaskulära sjukdomar, trombos, onkologi, ämnesomsättningssjukdomar, centrala nervsystemet, internmedicin och vacciner. Sanofi-aventis är listat i Paris (EURONEXT : SAN) och i New York (NYSE : SNY). www.sanofi-aventis.se