Acomplia effektivt som tilläggsbehandling för insulinbehandlade diabetes typ-2 patienter

Under den pågående kongressen American Diabetes Association i San Francisco presenterades idag resultatet från studien Arpeggio. Arpeggio har studerat patienter med diabetes typ-2 som förutom sin insulinbehandling även behandlades med Acomplia eller placebo. Patienterna i Acompliagruppen sänkte sin blodsockernivå mer, minskade mer i vikt, sänkte sitt insulinbehov, minskade midjemåttet mer och sänkte sina blodfetter mer jämfört med patienterna i placebogruppen.

- Många patienter med övervikt och insulinbehandlad diabetes typ-2 uppnår idag inte sina målvärden vilket kostar både lidande för patienten och pengar för samhället. Arpeggio visar att Acomplia är ett effektivt behandlingsalternativ för dessa patienter eftersom man uppnår förbättrad blodsockerkontroll samtidigt med viktnedgång och positiva effekter på blodfettsprofilen, säger Margareta Olsson Birgersson, medicinsk chef på sanofi-aventis.

I Sverige har mellan 300 000-350 000 personer diabetes. De allra flesta av dessa, nio av tio, har diabetes typ-2. Överviktiga patienter får oftare insulinresistens och diabetes typ-2 och sjukdomen blir allt vanligare i takt med att levnadsstandarden ökar och befolkningen lever längre. WHO, Världshälsoorganisationen uppskattar att antalet personer med diabetes typ-2 kommer att fördubblas från början av 2000-talet fram till år 2025.

Mål med studien
I Arpeggio studerades hur Acomplia påverkar blodsockerkontrollen hos patienter med diabetes typ-2 vars behandling med insulin inte fungerar tillfredsställande. Primärt effektmått i studien var förbättring av HbA1c (långtidsblodsocker). Sekundära effektmått var förändring av vikt, midjemått, lipider (blodfetter) samt insulinbehov. Även säkerheten vid behandling med Acomplia undersöktes.

Metod
Patienterna i studien hade en medelålder på 58 år, ett BMI (body mass index) på cirka 35 och i genomsnitt hade de haft diabetes typ-2 i 14 år. Patienterna hade insulinbehandlats i cirka 6 år och hade ett HbA1c medelvärde på cirka 8 procent. Inga orala diabetesläkemedel var tillåtna i studien. Patienterna randomiserades till Acomplia 20mg eller placebo, och behandlades under 48 veckor i denna multicenterstudie.

Resultat
De patienter som behandlades med Acomplia minskade sitt HbA1c med -0,89 %-enheter jämfört med baseline och -0,64 %-enheter jämfört med placebogruppen. Patienterna i Acompliagruppen minskade sin vikt med -2,49 kilo jämfört med baseline och -2,5 kilo jämfört med placebogruppen. Hos dem som fick Acomplia ökade HDL med 3,1 procent jämfört med baseline och 10,4 procent jämfört med placebo. Triglyceriderna minskade i Acompliagruppen med 4 procent jämfört med baseline och 11,6 procent jämfört med placebogruppen.

De patienter som i studien fick Acomplia kunde även minska sin insulindos. Fler patienter i Acompliagruppen kunde minska sin dagliga insulindos med mer än 10 procent.

Depression (inklusive nedstämdhet) uppgick till 7,5 procent i kontrollgruppen jämfört med 14 procent i Acompliagruppen. I studien hade patienter med depression och antidepressiv behandling inkluderats. Säkerhetsprofilen stämmer i övrigt helt med den förväntade avseende illamående och psykiatriska biverkningar och ligger i linje med produktresumén för Acomplia.

Unik behandling
Acomplia är det första och hittills enda godkända läkemedlet som minskar överaktivitet i det nyupptäckta endocannabinoida systemet. Det endocannabinoida systemet har en central roll för energibalans samt omsättning av blodfetter och blodsocker. Acomplia är kontraindicerat för patienter som har en pågående egentlig depression och/eller är behandlade med antidepressiva läkemedel. Det är därför av största vikt att rätt patient behandlas med Acomplia.

För mer information:
Margareta Olsson Birgersson, medicinsk chef, sanofi-aventis, mobil 070-568 75 22

Läs mer på www.acomplia.se

Om sanofi-aventis
Sanofi-aventis är ett ledande globalt läkemedelsföretag som upptäcker, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi-aventis är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi-aventis.se