California Wine Weeks

Pressmeddelande -

Sankt Jörgen Park en av 250 utvalda restauranger i Europa som arrangerar California Wine Weeks

Som en av 250 restauranger i Europa, har Sankt Jörgen Parks prisbelönta fine dining restaurang Inez & Ernst, blivit utvald av California Wine Institute att arrangera California Wine Weeks. Mellan den 16 och 29 november hyllas den amerikanska vinregionen med en specialkomponerad meny influerad av det kaliforniska köket, ackompanjerad av ursprungsviner från utvalda gårdar.

– Vi har jobbat med kaliforniska viner i många år och det är också därför vi blev utvalda att vara med på California Wine Weeks. Det känns väldigt roligt att få inspirera våra gäster med den kaliforniska vinmakartraditionen under några veckor. Speciellt nu när det blir mörkt och grått här i Göteborg är det härligt att få skapa lite kalifornisk, varm atmosfär på Sankt Jörgen Park, säger Helena Ringhagen, Food & Beverage Manager på Sankt Jörgen Park.

Hårt drabbad region

Delstaten Kalifornien är världens fjärde största vinproducent efter Italien, Frankrike och Spanien. Karaktäristiskt för området är det enorma utbudet av vinstilar, från krispiga vita till fylliga röda och allt däremellan. Miljontals vinintresserade besöker vanligtvis de vackra vindistrikten varje år men med Covid-19 stängdes möjligheten helt att uppleva Kaliforniens vingårdar och regionen drabbades hårt.

– Många av de producenter vi jobbar med har drabbats och California Wine Weeks är förstås ett sätt att nå ut med vinerna på nya sätt och hålla regionens vintradition levande. Som vi ser det är de värda all uppmärksamhet de kan få, säger Helena Ringhagen.

Exklusivt och Corona-anpassat

Planeringen inför California Wine Weeks 16-29 november är nu i full gång på Sankt Jörgen Park och för chefssommelier Victor Fuentes är förhoppningen att hans urval av unika viner ska skapa nyfikenhet och locka nya gäster att njuta av de kaliforniska smakerna. Samtidigt poängterar han att man nu tar extra höjd för att Corona-anpassa både matsal och de event som hålls under veckorna.

– Jag har tagit fram ett väldigt fint urval av viner från exklusiva gårdar som jag hoppas att så många som möjligt får en chans att uppleva. Det är i stort sett bara små vinproducenter av ursprungsviner och det vi kommer servera går inte att få tag på för gemene man. Det är en ”once in a life time” och därför är vi noga med att anpassa våra lokaler och sittningar efter rådande riktlinjer så att folk ska kunna unna sig att komma hit och uppleva dem under säkra former, säger Victor Fuentes.

Specialkomponerad meny med en twist

En av höjdpunkterna under California Wine Weeks äger rum fredagen den 19 november med vinmakarmiddag bestående av 3-rätters tillsammans med fem viner. Båda fredagarna kan man också delta i en vinprovning med Victor Fuentes, något begränsad efter rådande riktlinjer förstås. Dessutom finns det möjlighet att prova kaliforniska viner även på lunchtid, men då i halvglas. Vinerna tar mycket fokus men minst lika viktig blir maten. Den specialkomponerade menyn är framtagen av Inez & Ernst köksmästare Magnus Olsson och inspireras av Västamerikansk matkultur som kännetecknas av smaker från hela världen. Det blir en kalifornisk street food-känsla kombinerat med asiatiska smaker, inramat av Victor Fuentes passion för vin och den karaktäristiska, avkopplande miljön som präglar restaurangen.

– Vi vill skapa en ledig men lyxig känsla där gästen kommer få uppleva välkomponerade rätter som noggrant har matchats med vinerna. Det som sticker ut lite är en specialimporterad Royal and Imperial Caviar som serveras ihop med en champagne från Charles Heidsieck. Det blir en upplevelse utöver det vanliga, säger Magnus Olsson.

Utvalda vinproducenter

J vineyard https://www.jwine.com/

William Hill Estate Winery https://www.williamhillestate.comLouis M Martini https://www.louismartini.com

Orin Swift https://orinswift.com

Om California Wine Weeks

California Wine Weeks 2020 är den första upplagan av initiativet som syftar till att sprida kunskap om och inspirera att upptäcka den kalifornisk vintraditionen. Arrangemanget hålls på över 250 restauranger, i 8 länder under en månad. I Sverige är ca 50 restauranger utvalda att delta, varav fyra finns i Göteborg. California Wine Weeks arrangeras av Star Wine List, tillsammans med California Wines Europe – en del av Wine Institute of California. Wine Institute är en sammanslutning av 1000 vingårdar och vinrelaterade företag i Kalifornien som driver frågor för hållbar och ansvarsfull produktion, konsumtion och avnjutning av vin.

Regioner

Sankt Jörgen Park är en unik resort med designhotell, konferens, spa, pool club, sport club, golfbana och fyra restauranger. Allt paketerat i vacker parkmiljö bara 15 minuter från centrala Göteborg.

En unik anläggning för såväl företag som privatpersoner.

Resorten erbjuder ett designhotell med 82 rum, sveriges högst rankade spaanläggning, konferens med kapacitet för 350 gäster, fyra restauranger, sport club samt egen 18-håls golfbana.

En unik anläggning för såväl företag som privatpersoner

Fanny Aasheim

Presskontakt Marketing Manager

En modern country club

Välkommen till Sankt Jörgen Park – en genuin och världsvan destination mitt bland böljande kullar och välklippta greener. Som en modern country club endast en kvart från Göteborg. Ombonat och kravlöst.

Här checkar du in till en livsstil där avkoppling och aktiviteter balanseras med matupplevelser och hotellnjuteri. Vi brukar kalla det för Resort Living, men du får gärna kalla det semester, getaway, golftrip eller tjejweekend. Vårt enda krav är att du checkar ut vardagen när du checkar in.

Sankt Jörgen Park

Knipplekullen 8-10