Sandviks elektriska borrigg för ovanjordsborrning visas på Vei og Anlegg i maj

Pressmeddelande -

Sandvik visar sin banbrytande elektriska konceptrigg för ovanjordsborrning vid anläggningsmässan Vei og Anlegg 2022 i Norge i maj

Med konceptriggen visar Sandvik Mining and Rock Solutions några av de avancerade teknologier som kommer att introduceras i framtida borriggsmodeller för att främja en mer hållbar och energieffektiv ovanjordsborrning.

Konceptriggen demonstrerar de mest avancerade, men ändå beprövade och validerade, hållbarhetstekniker- och lösningar som redan används eller som snart kommer att introduceras i Sandviks produkter under jord. Nu implementeras dessa tekniska fördelar inom ovanjordsborrning för första gången för att tillgodose de senaste kraven inom branschen. I konceptriggen kombineras de nya lösningarna och ger en konkret utgångspunkt för samtal om kundens verkliga behov och de tekniska möjligheterna att hantera dem med morgondagens produkter.

Den teknik som demonstreras på riggen omfattar elektrifierad drift och en rad andra utsläppsreducerande tekniker, med energieffektivitet och utsläppskontroll (buller, partiklar och koldioxid) som övergripande mål.

Den populära, kompakta topphammarriggen CommandoTM DC300Ri valdes som plattform för konceptriggen. Det är möjligt att produktutvecklingsprojekt som baseras på konceptriggen mynnar ut i olika, eventuellt större, borriggar. Olika energikällor som direkt elström, batteridrift såväl som hybriddrift med en liten dieselgenerator är tillgängliga och kan implementeras i konceptriggen efter kundens faktiska behov. Borriggen är också utrustad med effektiv bullerdämpning.

”Vi skulle kunna ta besluten själva, till exempel i valet mellan direkt elförsörjning och ett batteridrivet system, men vi vill göra det tillsammans med våra kunder”, säger Lauri Laihanen, Vice President, R&D och Product Management, avdelningen för ovanjordsborrning på Sandvik. ”Vi vill ha en dialog för att säkerställa att vi verkligen förstår kundens behov och hanterar rätt problem tillsammans. Det handlar om kundorientering, snarare än teknikorientering. Teknik för oss är bara ett verktyg för att uppfylla kundens behov. Med denna konceptrigg är teknikens främsta roll att stödja en nollutsläppsstrategi i kundens verksamhet, vilket naturligtvis passar perfekt till Sandviks egna hållbarhetsmål.”

Konceptriggen kommer även att hjälpa Sandvik att uppnå sina egna ambitiösa hållbarhetsmål, inklusive målet att halvera koldioxidavtrycket i koncernens verksamhet fram till 2030. Tillsammans med Sandvikkoncernens andra centrala hållbarhetsmål kommer detta i slutändan att driva på övergången till mer cirkulära affärsmodeller, bättre energieffektivitet och minskade koldioxidutsläpp i hela branschen.

Tampere, Finland, 10 maj 2022

Vänligen kontakta Eva-Leena Varpe för mer information:

Eva-Leena Varpe, Product Manager, Sandvik Mining and Rock Solutions,
Email: eva-leena.varpe@sandvik.com

Sandvik-koncernen
Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och hållbarhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2021 omkring 44 000 medarbetare och en försäljning på cirka 99 miljarder SEK i omkring 150 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Mining and Rock Solution
Sandvik Mining and Rock Solutions är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, verktyg, reservdelar, service, digitala lösningar och hållbarhetsdrivande teknik för gruv- och entreprenadindustrin. Tillämpningsområdena täcker bergborrning, bergbearbetning, lastning och transport, tunneldrivning och bergbrytning. Under år 2021 uppgick intäkterna till cirka 41,4 miljarder SEK med omkring 15 500 medarbetare i kvarvarande verksamhet.

Gabriella Winnberg

Presskontakt Marketing and Communications Manager Sandvik Mining and Construction Sverige AB +46706164463

Välkommen till Sandvik Mining and Rock Solutions

På Sandvik Mining and Rock Solutions tror vi att hållbara affärsmetoder inte bara hjälper oss till en bättre framtid – de leder också till högre produktivitet och effektivitet. Vi anser att automatisering, digitalisering och elektrifiering kommer att bli allt viktigare för att hjälpa dig lösa kommande utmaningar inom säkerhet, hållbarhet, produktivitet och lönsamhet. Vårt fokus är att utveckla optimala produkter och tjänster som hjälper våra kunder inom gruv-och entreprenadindustrin att öka deras produktivitet och minska den totala ägandekostnaden – samtidigt som vi garanterar tillförlitlighet, effektivitet och säkerhet via högteknologi och service.
Vårt affärskoncept, med en stolt tradition av mer än 150 års banbrytande lösningar, har länge baserats på innovation, tekniskt ledarskap och kundrelationer. Läs mer på rocktechnology.sandvik/se

Sandvik Mining and Construction Sverige AB

Södra Järngatan 1