Sandvik uppgraderar sin största ellastmaskin Sandvik Toro LH625iE

Sandvik uppgraderar sin största ellastmaskin Sandvik Toro LH625iE

Nu är den på plats för fältprovning i LKABs gruva i Kiruna. Den uppgraderade versionen av den intelligenta ellastmaskinen Sandvik LH625iE är specialdesignad för att möta behoven i världens största underjordiska järnmalmsgruva. Det är dessutom den 600:e ellastmaskinen som levererats från Sandvik.Den grundläggande designen av Sandvik.

LH625iE är väl beprövad då Sandvik har levererat ellastmaskiner som drivs via kabel i mer än 35 år. Utöver den optimerade tillförlitliga designen och robusta konstruktion tillhör dessutom den nya Sandvik LH625iE Sandviks i-serie, en serie som kännetecknas av avancerad teknik, smart uppkoppling och de senaste digitala lösningarna.

Sandvik LH625iE är utrustad med flera smarta lösningar, t. ex Sandvik Intelligent Control System och My Sandvik Digital Services Knowledge Box ™ som standard. För att fullt nyttja lastmaskinens enorma kapaciteten finns även Sandviks integrerade vågsystem (IWS) som tillgängligt tillval, likväl som AutoMine® och OptiMine®-lösningar.

Tack vare de imponerande dimensionerna på Sandvik LH625iE (total längd 14 m, bredd på skopa 4 m, hytthöjd 3 m) kan förarutrymmet också dra fördel av en rymlig, ergonomisk design: den rymliga hytten är exempelvis utrustad med en unik 180-graders vridstol som avsevärt förbättrar förarens ergonomi när operatören kan vridas mot körriktningen.

Den uppgraderade Sandvik LH625iE har IE4 klassificerade, energieffektiva elmotorer som innebär ytterligare betydande förbättring i och med ett effektivare energiutnyttjande.

Samarbetet mellan Sandvik Mining and Rock Technology och LKABs gruva i Kiruna går 20 år tillbaka, under vilken tid Sandvik levererat totalt 28 lastare. ”Vi är nöjda med de lastare som levererats från Sandvik, och har 14 i produktion idag. Vi har haft ett långt och bra samarbete och ser fram emot att fortsätta så”, säger Michael Palo, Senior Vice President, Northern Division på LKAB.

Sandvik LH625iE är ett verkligt bevis på att det är möjligt att uppnå enorm bärkapacitet och produktivitet utan användandet av traditionella dieselmotorer och fossila bränslen.

Detta förstärks ytterligare av Sandviks positiva resultat från testerna av Artisan A10 batteri-elektriska lastmaskiner i Kanada. Artisan A10 är den mest kompetenta lastmaskinen i sin storleksklass, kapabel att transportera 10 ton samtidigt som den behåller sina yttre dimensioner, som är desamma som nuvarande 7 ton diesellastmaskinerna.

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruvindustrin och bergavverkning inom entreprenadindustrin, produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell uppvärmning. Koncernen hade 2020 omkring 37 000 anställda och en försäljning på cirka 86 miljarder SEK i över 160 länder i kvarvarande verksamheter.

Sandvik Mining and Rock Solutions är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, verktyg, reservdelar, service och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin. Tillämpningsområdena täcker bergborrning, bergbearbetning, lastning och transport, tunneldrivning och bergbrytning. Under år 2020 uppgick intäkterna till cirka 37 miljarder SEK med omkring 12 500 anställda i kvarvarande verksamhet.