Från vänster: Bland Drakar och Dragqueens Björta, Inga Tvivel, Petter Wallenberg, Tant Henrik. Foto av Johannes Helje

Bland Drakar och Dragqueens får barnbokspris av Astrid Lindgrens stiftelse

I dagarna tog Bland Drakar och Dragqueens emot ett stipendium om 20 000 kr av Astrid Lindgrens stiftelse i syfte att fortsätta sprida sin sagobok genom nya sagostunder i hela landet.

“Vi är oerhört stolta att ta emot detta pris”, säger grundaren, regissören och huvudförfattaren Petter Wallenberg. “Astrid Lindgren är vår stora hjältinna och vi är hedrade att få föra hennes stafettpinne vidare. Precis som Astrid så tror vi på sagor som en dörröppnare till en värld bortom hat och utanförskap, eftersom sagornas värld är till för alla. Det här stipendiet ska hjälpa oss att sprida våra egna sagor, så att vi tillsammans kan skapa en lite gladare, snällare värld, en glittrande sagostund åt gången.”

Teatersällskapet Bland Drakar och Dragqueens var först i Sverige med sagostunder för barn framförda av dragshowartister i Sverige. Verksamheten grundades 2017 av författaren och konstnären Petter Wallenberg och artisterna heter Inga Tvivel (Jan Ericson), Björta (Björn Törnblom) och Tant Henrik (Henrik Johansson) och är utbildade skådespelare, lärare och pedagoger. De populära föreställningarnas syfte är att väcka läslust och motverka mobbing, genom att visa att alla får vara som de vill.

Bland Drakar och Dragqueens är dessutom barnboksförfattare. Förra året bokdebuterade de med sin allra första barnbok: Bland drakar och dragqueens Sagobok, som består av nytolkningar av de klassiska sagorna Askungen, Hans och Greta och Rödluvan och vargen, vilka förflyttats till nutid och barns verklighet idag. Istället för att modiga prinsar räddar hjälplösa prinsessor, så handlar de om att hitta sin egen inre styrka och att vara snäll mot varandra. Läs mer om boken här.

Nu har Bland Drakar och Dragqueens fått stipendium, från stiftelsen Solkatten som stiftades 1986 av Astrid Lindgren för att stödja barnboksförfattare och aktörer inom barnkultur. Stiftelsen tilldelar Bland drakar och dragqueens 20 000 kr.för det fortsatta arbetet med att sprida sagoboken genom nya sagostunder i hela landet.

Bland drakar och dragqueens Sagobokhar illustrationer av Erica Jacobson och foton av Peter Knutson och är utgiven på förlaget Natur & Kultur 2023.