Världens första Svanenmärkta platt-tv

Samsung är först att klara Miljömärkningen Svanens hårda krav på tv-apparater. Den nya LED-tv:n har en extremt låg energiförbrukning och är också helt fri från kvicksilver.

- Genom att köpa en Svanenmärkt tv gör du ett klimatsmart val samtidigt som du visar att du vill ha ett hållbart samhälle, säger Ove Jansson, produktansvarig för tv-apparater på Miljömärkningen Svanen.

- Att säga att man satsar på miljön är en sak. Att få världens första Svanenmärkning för platt-tv en annan. Med Svanen visar Samsung som marknadsledare att vi befinner oss i frontlinjen både vad gäller tekniska och miljömässiga framsteg, säger Andreas Bratt, Samsungs nordiske produktchef för tv.

För att bli Svanenmärkt måste tv:n genomgå en oberoende granskning där hårda krav ställs på både miljö och kvalitet. Samsungs LED-tv har en väsentligt lägre energiförbrukning under både drift och i stand-by än övriga jämförbara modeller. Genom den nya LED-tekniken är tv:n dessutom helt fri från kvicksilver.

- Genom att Svanenmärka sina produkter visar Samsung att de är i framkant när det gäller miljöarbete. Märkningen ger konsumenter en möjlighet att göra skillnad, säger Ove Jansson.

Då LED-tv:n är tunn - endast tre centimeter - används generellt mindre material vilket leder till att transporter och förpackningsmaterial kan minskas. Användningen av miljö- och hälsofarliga kemikalier är minimerad, exempelvis används inte konventionell spraylack som innehåller hälsoskadliga lösningsmedel.

Det är Samsungs nya produktkategori LED-tv i storlekarna 40, 46 och 55 tum i 6- 7- och 8-serierna som Svanenmärks. Idag finns 6- och 7-serien i butik och i slutet på maj kommer 8-serien till butikerna.

Högupplösta bilder finns att ladda ned från pressmeddelandet på www.svanen.nu.

För mer information kontakta

Ove Jansson, produktansvarig TV, Miljömärkningen Svanen och EU-Blomman, 070-744 08 39

Anja Grundberg, presskontakt Miljömärkningen Svanen och EU-Blomman, 0708-65 51 36

Erik Johannesson, nordisk pr-chef Samsung, 070-99 55 650

Fakta om Svanen

Miljömärkningen Svanens vision är ett hållbart samhälle med en hållbar konsumtion. Svanen är Nordens officiella miljömärkning. SIS Miljömärkning driver arbetet i Sverige på regeringens uppdrag. SIS Miljömärkning ansvarar också för EU:s officiella miljömärke EU-blomman. Verksamheten drivs utan bransch- eller vinstintresse. Alla Svanenmärkta produkter och våra kriterier finns på www.svanen.nu.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances