Samsungs tv-mobil i Stockholm med MTG och Tele2

Samsung har levererat tv-mobilen P910 till MTG och Tele2 som nu inleder tv-sändningar till mobilen i Stockholm. Det är Samsungs första skarpa test i Norden. – För Samsung är detta ett viktigt steg i ambitionen att föra tv i mobilen till Sverige. Med P910 bidrar vi med en utav få tv-mobiler i världen som också blivit kommersiellt lanserade och sålt i stora volymer, säger Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för Samsungs mobiler. – Vi gläder oss åt att Tele2 och MTG vill undersöka hur tv i mobilen upplevs bland kunder, säger Michael Alström. Under en testperiod kommer en grupp kunder hos Tele2 att få tillgång till elva populära digital-tv-kanaler i mobilen genom tekniken DVB-H. Tele2 bjuder in ett hundratal testpiloter bland existerande mobiltelefonabonnenter för att testa den nya tekniken. Alla testdeltagare utrustas med Samsungs vikbara TV-mobil P910. Under testperioden fungerar tjänsten i hela Stockholms innerstad. Testet pågår fram till den 24 oktober. Och att titta på tv i mobilen är enkelt. Det är bara att trycka på tv-knappen och välja mellan de olika tv-kanalerna. Att ta emot tv-sändningar i en tv-mobil innebär att kunna titta på tv på samma sätt som hemma i soffan. Med skillnaden att man är oberoende av tid och rum. Vik och vrid fram teven Samsungs P910 är en vikbar mobil där skärmen dessutom kan vridas i uppfällt läge för att få en bredbildsskärm, en klar och tydlig bild. P910 har en 2,2 tums tft-skärm med en upplösning på 240 x 320 pixlar och 262 000 färger. Den har en 1,3 megapixlars kamera och stöd för de vanligaste musik- och videoformaten. Telefonen har dessutom 3g-funktionalitet. P910 har inbyggda externa stereohögtalare. Det är en mobil med stöd för bluetooth och 20 megabytes inbyggt minne plus extern kortplats – microSD. Den väger 133 gram. Det går att titta på tv eller att prata kontinuerligt 2,7 timmar. Inför fotbolls-vm var det kommersiell Europa-premiär för tv i mobilen i Italien och Tyskland. P900 lanserades i Tyskland (t-dmb). P910 och P920 lanserades i Italien (dvb-h). Dessutom pågår testsändningar med Samsung i flera länder i Europa. Samsung stöder alla aktuella sändningstekniker för mobil tv: t-dmb, s-dmb, dvb-h och Media FLO. Sedan över ett år är kommersiell tv i mobilen en del av den koreanska vardagen. Förutom tv i mobilen introducerar Samsung i höst även hsdpa, bredband i mobilen, i Finland och uma, ip-telefoni i mobilen, i Danmark. Därmed befinner sig Samsung i den absoluta frontlinjen vad gäller de senaste teknologierna som kommer att förändra vardagen med mobilen. För frågor och mer information, kontakta gärna: Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för telekom, m.alstrom@samsung.se, 08-590 966 44, 070-372 66 44 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances