Samsung sluter avtal med Carl Lamm

Carl Lamm breddar Samsungs väg in på den svenska kontorsmarknaden: Samsung sluter avtal med Carl Lamm Samsung inleder samarbete med Carl Lamm som innebär att Carl Lamm blir exklusiv agent för Samsungs faxar och multifunktionsskrivare på den svenska marknaden. Avtalet är värt cirka 40 miljoner kronor på årsbasis för Samsung. För Carl Lamm innebär avtalet att företaget nu även tar klivet in på marknaden för såväl mindre företag som hemmakontoret. – Avtalet med Carl Lamm tar oss direkt in i elitserien när det gäller försäljningen av våra kontorsprodukter, säger Lars Reinius, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör för Samsung Information Systems. – Vi hade inte kunnat tänka oss någon kunnigare och mer erfaren agent för våra produkter. På den svenska marknaden är Samsung relativt nya inom kontorsområdet. Därför är ett samarbete med en så erfaren partner ett viktigt genombrott för oss. Carl Lamm levererar lösningar inom dokument- och utskriftshantering och har ett rikstäckande nätverk med egna kontor, partner och återförsäljare. Samsungs produkter kompletterar Carl Lamms produktsortiment där det tidigare funnits en lucka. Det innebär att företaget nu har ett heltäckande sortiment av kontorsmaskiner, från minsta fax för hemmet till största färgkopiatorn/skrivaren och liknande produkter för proffsmarknaden. – Samsung är för andra året i rad världens snabbast växande varumärke[1] och den snabbast växande tillverkaren av multifunktionsskrivare med laserteknik i Europa, säger Hans Johansson, vd för Carl Lamm. – Avtalet ger oss ett mycket starkt komplement till vårt sortiment och innebär att vi nu kommer att utöka våra befintliga försäljningskanaler genom att certifiera ett antal oberoende återförsäljare av IT- och kontorsprodukter runt om i Sverige. Det gör det möjligt för oss att även adressera marknaden för mindre företag och hemmakontoret. Avtalet har redan trätt i kraft och produkterna kommer att finnas tillgängliga hos Carl Lamm och samtliga återförsäljare från och med 1 november, 2003. För frågor och mer information, kontakta gärna: Lars Reinius, nordisk försäljnings- och marknadsdirektör Samsung, lars.reinius@samsung.se, 08-590 966 15, 070-580 40 20 John Lindén, produktmarknadschef Samsung, john.linden@samsung.se, 08-590 966 08, 0702-84 66 88 Hans Johansson, vd Carl Lamm, hans.johansson@carllamm.se, 08-734 18 47 Björn Almbladh, återförsäljarchef Carl Lamm, bjorn.almbladh@carllamm.se, 08-734 18 25, 0739-011 825 Pressinformation på webben: www.newsonline.se/samsung Bilder: www.samsung.se, gå till pressrum Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till samsung@munzalenius.se Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 70 000 anställda i ett femtiotal länder. Omsättningen uppgick under 2002 till cirka 33 miljarder US Dollar. Under 2002 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 2,7 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 60 anställda. Produktsortimentet består av monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, sladdlösa telefoner, gsm-telefoner, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare. Carl Lamm levererar kompletta lösningar inom dokumenthantering och tar ansvar för funktion, ekonomi och kvalitet. Carl Lamm samarbetar med marknadens ledande leverantörer såsom Ricoh, HP, Lexmark, Philips, NEC och Hitachi, vilket ger en unik produktbredd. Företaget har 350 medarbetare och finns på fler än 40 orter i landet. Carl Lamm ägs av Scribona som är noterat på Stockholms Fondbörs.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances