Samsung miljömärker hundratals LED och LCD-tv

PRESSMEDDELANDE från
Miljömärkning Sverige
2009-11-11

Nu blir 237 modeller av Samsungs LED- och LCD-tv miljömärkta med EU Ecolabel - EU:s miljömärkning. Kraven för EU Ecolabel på tv har nyligen skärpts och Samsung tillhör de första företagen som klarat de nya klimatsmarta kraven.

– Att välja en miljömärkt tv är ett tydligt sätt att aktivt göra skillnad. Att energibesparingen dessutom syns med pengar kvar i plånboken gör inte saken sämre, säger Andreas Bratt, nordisk produktchef för tv på Samsung.

För att en tv ska kunna märkas med EU Ecolabel (tidigare kallad EU-Blomman) ska den främst dra så lite energi som möjligt. Genom låg energianvändning både när teven är på och i viloläge, minskas påverkan på klimatet. Även kraven på att teven ska vara lätt att återvinna gör att mindre olja och metaller förbrukas och därmed minskar bidraget till växthuseffekten. I en tv märkt med EU Ecolabel är också användningen av miljö- och hälsofarliga kemikalier minimerad, till exempel är vissa hormonstörande flamskyddsmedel förbjudna.

– Kraven har skärpts främst på energianvändning och är redan nu harmoniserade med EU:s senaste förordning för tv-mottagare inom ekodesigndirektivet, EuP. Endast de tv-apparater som är bland de energieffektivaste kan bli märkta, säger Ove Jansson, produktansvarig för tv på Miljömärkning Sverige.

Andra områden där kraven har skärpts är innehåll av miljö- och hälsofarliga ämnen i plaster samt minskad tillåten halt kvicksilver i skärmar och datorer.

Förutom EU Ecolabel, har Samsung dessutom Svanenmärkt alla LED-tv sedan tidigare.

Följande Samsung-tv berörs av miljömärkningen EU Ecolabel. LCD-tv: 4, 5, 6 och 7-serien mellan 26 och 55 tum. LED-tv: 6, 7 och 8-serien mellan 32 och 55 tum.

Ove Jansson, produktansvarig tv, Miljömärkning Sverige, 070-744 08 39
Anja Grundberg, presskontakt, Miljömärkning Sverige, 0708–65 51 36
Erik Johannesson, nordisk pr-chef, Samsung Electronics, 070- 99 55 650

Fakta om EU Ecolabel
EU Ecolabel (tidigare kallad EU-Blomman) är EU:s officiella miljömärkning, beslutad av EU-Kommissionen. Märkningen fungerar på samma sätt som den nordiska miljömärkningen Svanen. Produkterna granskas ur ett livscykelperspektiv från råvara till avfall och för att få licens måste produkterna uppfylla höga krav på miljö, funktion och kvalitet. Kraven skärps kontinuerligt. Idag kan 25 olika varor eller tjänster märkas med EU Ecolabel. Miljömärkning Sverige driver arbetet med EU Ecolabel i Sverige på regeringens uppdrag.
Miljömärkning Sverige ansvarar också för Nordens officiella miljömärke Svanen.  Verksamheten drivs utan
bransch- eller vinstintresse.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances