Samsung med världens första blu-ray nu i butik

I morgon är det premiär för Samsungs blu-ray-spelare i butik. – Den här bildkvaliteten måste man se för att förstå, säger Peter Rollfelt, Samsungs nordiske produktmarknadschef för blu-ray. Samsungs – och världens första - blu-ray-spelare BD-P1000 visar blu-ray-filmer med upp till fem gånger högre upplösning jämfört med en vanlig dvd-skiva, så kallad full hd-upplösning. – Många har investerat i en tv som är redo att ta emot högupplöst innehåll, hd ready. Blu-ray gör verkligen de platta tv-apparaterna rättvisa med full hd, berättar Peter Rollfelt. – Först kom vhs. Sedan kom dvd. Nu introducerar vi blu-ray, en ny epok och en helt ny dimension att se film på skiva. En blu-ray-skiva rymmer 50 gigabyte. – För filmälskare och de som aktivt söker bästa bilden och ljudet till sin hemmabio är blu-ray en stor händelse. Men det är inte bara bildkvaliteten som blir fenomenal med blu-ray. Formatet ger utökade möjligheter till interaktiva tjänster – med extrascener, kommentators-spår och andra extratjänster. Blu-ray är nästa generations optiska skivformat som i dag har stöd av över 170 världsledande företag inom konsumentelektronik, pc- och mediatillverkare. Dagens optiska skivteknik bygger på röd laser. Blu-ray använder blå-violett laser som tillåter en tätare läsning av skivan än traditionell teknik. Världens första blu-ray till Sverige Samsungs BD-P1000 spelar blu-ray-skivor med den högsta tillgängliga upplösningen 1080p, 1920 x 1080 pixlar, via hdmi. Men stöder också 720p och 1080i. Världens första blu-ray-spelare skalar också upp vanliga dvd-skivor till 1080p så att även en dvd-skiva via hdmi ser betydligt bättre ut än vid traditionell avspelning. Den nya blu-ray-spelaren är också bakåtkompatibel med flera tidigare dvd- och cd-format. Nya BD-P1000 läser också tio minneskort och visar innehållet från Compact Flash, Secure Digital, XD Picture Card, Memory Stick och andra. Genom möjligheten att visa digitalbilder direkt från kortet kan man uppleva digitalbildernas potential i full hd-upplösning. BD-P1000 är utrustad med hdmi, komponent, s-video och kompositutgångar. Världens första blu-ray finns i butik i morgon och kostar 12 995 kronor. För frågor och mer information, kontakta gärna: Peter Rollfelt, nordisk produktmarknadschef mp3, peter.rollfelt@samsung.se, 08 590 986 30, 0708 80 82 10 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances