Samsung hårsmån från vara störst på skrivare

Det är på håret att Samsung är störst i Sverige på skrivare för A4. Det visar IDC:s senaste rapport över tredje kvartalets försäljning. På en marknad som har minskat kraftigt, ökar Samsung sin försäljning med 29 procent. Bland annat är man för första gången marknadsledande på multifunktionsskrivare.

– Totalt på den svenska skrivarmarknaden är Samsung tvåa. Men enligt IDC var vi faktiskt bara fem ynka skrivare ifrån att vara allra störst, säger Hans Gustavsson, som är nordisk försäljningschef för Samsungs skrivare.

Jämfört mot motsvarande period förra året ökade Samsung sin försäljning av skrivare för A4-papper i Sverige starkt under tredje kvartalet och har tagit marknadsandelar, visar den senaste rapporten från analysföretaget IDC. Samtidigt har den totala svenska skrivarmarknaden minskat med nästan en fjärdedel.

– Totalt har Samsungs försäljning av skrivare i Sverige ökat med 29 procent. Vi har gått från en marknadsandel på 17,3 procent till att idag ha 29,2 procent och är med det näst störst. Men skillnaden mellan oss och ettan är så knivskarp att det bara skiljer fem skrivare, berättar Hans Gustavsson.

Samsung har växt sig starkare på marknaden för både multifunktionsskrivare och laserskrivare. Man är nu för första gången marknadsledande på multifunktionsskrivare, det vill säga kombinerad laserskrivare, kopiator och skanner i ett. I fjol var Samsung trea.

För Samsungs laserskrivare har marknadsandelarna nästan fördubblats från 16,6 procent för tredje kvartalet 2008 till 30,2 procent för motsvarande period i år. Det innebär en andraplats.

– Samsungs skrivare är starka på konsumentmarknaden och vinner terräng på företagsmarknaden. För att nu möta den ökade efterfrågan av våra produkter breddar vi såväl utbudet som försäljningskanalerna och kommer att möta framtiden med stor tillförsikt, förutspår Hans Gustavsson.

Fakta: Försäljning av Samsungs A4-skrivare i Sverige under tredje kvartal 2009 (2008 inom parantes).
Totalt: 12711 (9877)
Laserskrivare: 9518 (7153)