Samsung följer upp vikbar framgång: Samsung lanserar två prisvärda designmobiler

– Samsung har fått ett enormt starkt mottagande med vikbara mobiler. Nu vill vi följa upp det genom att erbjuda två nya prisvärda kameramobiler som tar den populära designen ett steg längre, säger Michael Alström, produktmarknadschef i Norden för Samsungs mobiler. Nu kommer E360 och X660. – Med E360 och X660 vill vi ta vara på det förtroende som konsumenterna gett oss. Dessutom vill vi ge lite mer, både vad gäller design och funktionalitet. – De har båda den vikbara mobilens alla fördelar. Hopvikt är den smidig, liten och lätt. Uppfälld har den en generös, stor och tydlig bildskärm och stora tangenter. Med perfekt avstånd mellan öra och mun. Båda modellerna har inbyggd högtalartelefon och två praktiska bildskärmar där den yttre fungerar perfekt som kamerasökare vid självporträtt, eller tillsammans med kompisen. E360 – kameramobil med stereo FM-radio och edge Den vikbara E360 har stereo FM-radio, VGA-kamera, mp3-spelare. Radion och mp3-spelaren styrs smidigt från utsidan med separata knappar utan att mobilen behöver fällas upp. Den ovalt inspirerade formgivningen har väl avrundade hörn. Dessutom har E360 fått den från Samsung så populära mattsvarta gummiliknande ytan med inslag utav blankt silver. Med en yttre och en inre färgskärm syns text, siffror och bilder tydligt. Den inre är en tft-skärm och den yttre en oled-skärm. Båda har 65000 färger. Den inre skärmen har en upplösning på 128 x 160 pixlar. Tydliga skärmar perfekta för fotografering och videofilmning. Mp3-spelaren stöder dessutom AAC- och AAC+. Dessutom har E360 edge och stöder datahastigheter upp till 236,8 Kbps. Via usb för man enkelt över data och bilder. Telefonen har 44 mb inbyggt minne. Bluetooth. E360 mäter 46 x 87 x 23 millimeter och väger bara 79 gram. Telefonen har upp till 4 timmars samtalstid och upp till 200 timmars vilotid. Flerstämmiga, polyfoniska, ringsignaler. Priset i butik ligger runt 2800 kr. I butik under mars. X660 – Samsungs vikbara design i flera färger X660 har också den vikbara kameramobilens alla fördelar och har dessutom möjligheten att använda en mp3-fil som ringsignal. Med X660 är variationerna många i färgval. Frontens kärna är svart. Runt den följer en kantlinje i vitt, rött eller silver. X660 bär Samsungs tydliga designdrag i ny tappning med avrundade linjer men samtidigt ett nytt markerat uttryck, inte minst strax ovanför den runda kameralinsen där kortsidan är skarpt sluttande. Telefonen har två bildskärmar. Den inre har 65000 färger och en upplösning på 128 x 160 pixlar. Den yttre visar vem som ringer och vad klockan är. Med det inbyggda röstminnet kan man prata in och komma ihåg. Eller om du vill bifoga din rösthälsning i ett mms, med eller utan bild. Mobilen går också att ansluta till usb och infrarött. VGA-kamera. X660 mäter 45 x 90 x 22 millimeter och väger bara 78 gram. X660 har upp till 3,5 timmars samtalstid och upp till 200 timmars vilotid. Priset i butik ligger runt 2000 kr. I butik under februari. Samsung har snabbt blivit marknadsledare inom vikbara och framskjutbara mobiler. I dag erbjuder man fjorton modeller i Norden. För frågor och mer information, kontakta gärna: Michael Alström, nordisk produktmarknadschef för telekom, m.alstrom@samsung.se, 08-590 966 44, 070-372 66 44 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 123 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2004 till cirka 55,2 miljarder och vinsten var 10,3 miljarder US Dollar. Under 2004 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till cirka 3,6 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag cirka 80 anställda, en fördubbling på två år. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances