Samsung Electronics släpper hållbarhetsrapport för 2024

Samsung Electronics släpper hållbarhetsrapport för 2024

Den 28 juni 2024 släppte Samsung Electronics sin årliga hållbarhetsrapport.

Samsung fortsätter därmed att offentliggöra resultaten av väsentlighetsbedömningar med fokus på hållbarhet. De tar hänsyn till hur Samsung påverkar miljöerna vi är verksamma i, samt hur externa faktorer påverkar vår verksamhet. Rapporten innehåller Samsungs strategier och avgörande insatser i relation till miljö, socialt ansvar och styrning.

[Miljö]
Klimatförändringar och energi │ Cirkulär ekonomi och avfall │ Vatten

I september 2022 tillkännagav Samsung sin nya miljöstrategi som inkluderar att uppnå nettonollutsläpp inom Scope 1 och 2 till 2050, maximera återanvändning av resurser för en mer cirkulär ekonomi och ta sig an miljöutmaningar genom teknisk innovation.

Samsungs division ”Device eXperience” (DX)[1] har som mål att uppnå nettonollutsläpp inom Scope 1 och till 2030. Vi har även som mål att uppnå 100 procent förnybar energianvändning i all vår verksamhet och uppnådde 93,4 procent i slutet av 2023. År 2023 hade vi nått målet i vår verksamhet i följande marknader: USA, Europa, Sydkorea, Kina, Brasilien, Indien och Vietnam.

I linje med företagets färdplan för resurscirkularitet innehöll alla producerade produkter med plastkomponenter 25 procent återvunnen harts under 2023. Dessutom utökade DX-divisionen sin återvinning av elektroniskt avfall (e-avfall) och sitt återvinningsprogram till fler än 70 länder i slutet av 2023.

Samsungs division ”Device Solutions” (DS)[2] installerade nya anläggningar för behandling av gas (regenerativa katalytiska system, RCS). 2023 utökades användningen av system för återvinning av spillvärme från flytande naturgas (LNG) för att hjälpa till att nå nettonollutsläpp inom Scope 1 och 2 till 2050. Som ett resultat av olika aktiviteter minskade DS-divisionens Scope 1 och 2-utsläpp med 11,6 procent under 2023 jämfört med föregående år. Dessutom har DS-divisionen utökat sin användning av förnybar energi genom att teckna energiköpsavtal (PPA) i Sydkorea för att leverera förnybar energi från ett solkraftverk på 60 megawatt.

Samsung vattenhanteringssystem har erhållit den högsta nivån av Platinum-certifiering från Alliance for Water Stewardship (AWS) hos företagets anläggningar i Giheung, Hwaseong och Pyeongtaek i Sydkorea samt sin anläggning i kinesiska Xi'an. Dessutom minskar företaget mängden avfall genom att utöka antalet certifieringar för återanvändning av resurser från Sydkoreas miljöministerium till att omfatta nio nya artiklar från och med mars 2024.

[Socialt ansvar och bolagsstyrning]
Medarbetare Leverantörskedja Informationssäkerhet Produktkvalitet och produktsäkerhet Affärsuppförande

Samsung värnar om mänskliga rättigheter och förbättrad arbetsmiljö samtidigt som de strävar efter att skapa en stark företagskultur för chefer och anställda. Den globala policyn för lösning av klagomål antogs i april 2024 för att säkerställa att mottagna klagomål hanteras rättvist och konsekvent i enlighet med företagets globala principer för mänskliga rättigheter. För att uppnå målet att öka antalet kvinnor hos företaget planerar Samsung att mer än fördubbla antalet kvinnliga chefer till 2030 jämfört med 2022.

Samsung fortsatte sitt stöd till anställda med funktionsnedsättning. Företaget öppnade Stellar Forest 2023 för att skapa långsiktiga jobb för den gruppen av personer. Den första insatsen skedde hos en tillverkare som levererar bakverk till Samsung-anställda och nu planerar Stellar Forest att agera inom flera branscher för att skapa fler jobbmöjligheter som passar personer med funktionsnedsättning.

Samsung utökar gradvis sin leverantörshantering till att även omfatta mindre viktiga eller icke-tillverkande underleverantörer. Tredjepartsrevisioner infördes för att identifiera dessa leverantörer under 2023, vilket utvidgade uppförandekoden till alla leverantörer som tillhandahåller produkter och tjänster åt Samsung.

Dessutom utvidgade företaget sin säkerhetsplattform Samsung Knox för att omfatta smarta TV- och hushållsapparater. Med regelbundna säkerhetsuppdateringar av Samsung Galaxys mobila enheter förlängde företaget supportperioden för säkerhetsuppdateringar med upp till sju år från och med januari 2024.

Samsung prioriterar skydd av personuppgifter, produktkvalitet, kundsäkerhet, efterlevnad och etisk hantering inom hela företaget.

Samsung redovisar hållbarhetsinformation på ett transparent och tillgängligt sätt via sin webbplats för hållbarhet. Dessutom kommunicerar företaget aktivt med intressenter genom forum, undersökningar och genom besök på plats.

Till följd av spridningen av icke-finansiell information och andra globala trender kommunicerar årets rapport Samsungs strategier, implementeringsaktiviteter och den aktuella statusen för viktiga hållbarhetsfrågor.

Hela Samsung Electronics hållbarhetsrapporten för 2024 kan laddas ner här.

[1] * DX-divisionen omfattar företagets konsumentelektronikverksamheter, inklusive Mobile eXperience, Visual Display, Digital Appliances, Networks och Health & Medical Equipment.

[2] DS-divisionen inkluderar affärsområdena Memory, System LSI och Foundry.

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances