Sammanfattning från konsumentelektronikmässan i Las Vegas: Samsungs digitala fyrverkeri på CES

När den internationella konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas firar fyrtio smäller Samsung i väg ett färgsprakande fyrverkeri med digitala produkter och förstärker därmed sin position när det gäller att skapa en digital livsstil med utgångspunkt i innovation och design. Tolv produkter prisbelönta för innovation. Första trådlösa mp3-spelaren som dessutom svarar i mobiltelefonen. Uppföljaren till världens första blu-ray-spelare. Total satsning på full hdtv och design. Och så gör Samsung äntligen det möjligt att sätta på alla apparater med en fjärrkontroll. Samsungs hemmabio vill fånga blicken lika mycket som att skapa en ljudupplevelse. Och hur ser en snurr- och vikbar WiMAX med fullt tangentbord ut? Mer information och bilder på: www.samsung.com/icespress. Tolv utmärkelser. Inte mindre än tolv utmärkelser tilldelades Samsung när CES priser för innovation delades ut. Flera produktområden syntes på prislistan - mobiler, plasma-tv, mp3-spelare, hemmabiosystem, multifunktionsskrivare, en ultramobil pc och en tvättmaskin. Mer blu-ray. På CES visar Samsung uppföljaren till världens första blu-ray-spelare BD-P1000. Den andra generationens blu-ray-spelare BD-P1200 ger bästa möjliga bild och ljud, med bland annat en HQV-processor, Hollywood Quality Video, som ger bästa möjliga hd-bild även från vanliga dvd-skivor. Blu-ray ger fem gånger mer lagringskapacitet än vanliga dvd-skivor. Samsungs blu-ray stöder en upplösning på upp till 1080p. Aktuell för Norden. Trådlösa hörlurar. Att dela med sig av musiken med mobila högtalare. Det är två teman för de mp3-spelare som visas upp på CES. Där dessutom designen sätter sin prägel med touchpaneler för styrning av musiken. Modellen T9 är den första mp3-spelare med stöd för bluetooth. Därmed undviks störande sladdar. Och självklart missar man inte om mobilen ringer. Då kopplar lurarna upp sig mot mobilen. När samtalet är avslutat fortsätter musiken från mp3-spelaren. T9 har stöd för 30 timmar musik och sex timmars videofilm. Och därtill stöd för text, foto, spel, radio med inspelning och mycket mer. Aktuell för Norden. Modellen K3 fick en särskild utmärkelse för innovation på CES. Det är Samsungs tunnaste spelare. Designen är avskalad och stilren. Skärmen är på 1,8 tum av oled-typ. Inbyggd fm-radio med upp till 25 timmars lyssningstid och upp till åtta gigabytes minne. K3 har också en innovativ lösning för att kunna dela med sig av musik. Aktuell för Norden. Söker både öga och öra. Estetiken hos Samsungs hemmabio har belönats med flera prestigefyllda priser det senaste året. Med de nya modellerna HT-X250 och HT-TXQ120 fortsätter Samsungs ambition att fokusera design med rik funktionalitet så att upplevelsen i vardagsrummet blir fullständig. Med Samsungs unika usb-värdfunktion kan multimediefiler spelas upp direkt, utan att koppla upp datorn. Båda systemen har stöd för trådlösa bakhögtalare och 5.1. HT-TXQ120 har en förstärkare på 1000 watt. HT-X250 600 watt. Nordenaktuella. Stilbild. Samsung förnyar såväl lcd- som plasma-tv på CES, både inom design och inom teknik. På lcd-sidan märks en ny serie tv med full hd-upplösning (1080p) nu upp till 52 tum. Tillsammans med Samsungs nya blu-ray ger de den bästa möjliga upplösningen och bildupplevelsen som finns i dag, 1920 x 1080 pixlar. Samsung visar också upp en ny panel som ger ännu bättre svärta och en kontrast på 12000:1, SuperClear panel, tillsammans med bildförbättringskretsen DNIe, Digital Natural Image engine. Modellexempel: LNT5265F. På CES är det också premiär för ett nytt formspråk för Samsung med en ny serie lcd-tv. Samsung visar också upp en ny serie plasma-tv på upp till 50 tum med premiär för en ny förbättrad panel och ett nytt filter som minimerar reflektioner och förbättrar kontrasten. Resultatet med Ultra FilterBright är klarare, krispigare och finare detaljåtergivning. Modellexempel: HPT5064. En för alla. För flera av de nya produkterna – tv, hemmabio och blu-ray - introducerar Samsung nu också en ny möjlighet att styra alla produkter från en och samma fjärrkontroll. Sätt på hemmabion. Och teven och andra uppkopplade Samsung-produkter slås på automatiskt (Anynet+, HDMI-CEC). Smidigt och användarvänligt. Dessutom visar Samsung upp ett nytt motoriserat väggfäste där vinkeln på hela teven kan styras i höjd och sidled från fjärrkontrollen. Prima Vista. Och nu är det premiär för Samsungs serie premiumcertifierade monitorer för Microsofts nya operativsystem Windows Vista som tillför en helt ny dimension till suverän bildkvalitet för både personlig och professionell användning. Premiumcertifieringen innebär inte bara att Samsung-skärmarna stöder Vista. De utnyttjar dessutom det nya operativsystemet fullt ut. Med två millisekunders responstid (GTG) och 3000:1 dynamisk kontrast ger de nya skärmarna de bästa förutsättningarna för en maximal upplevelse. Modellexempel: SyncMaster 226BW. Nordenaktuella. Allt i ett. På CES visar Samsung också upp företagets första kompakta multifunktionsskrivare med färglaser. Idealisk för den som vill ha skrivare, skanner, fax och kopiering i samma apparat. Produkten fick också en utmärkelse för sin innovation. CLX-3160FN. Nordenaktuell. Flashbaserad hårddisk. Samsungs innovation visar sig inte minst i den nya versionen av den ultamobila pc:n Q1. Q1P SSD har en flashbaserad hårddisk istället för en traditionell. Flash innebär 25-50 procents snabbare uppstart jämfört med en snurrande hårddisk. Minnestypen läser 300 gånger snabbare och skriver 150 procent kvickare. Q1 ser ut som en platta med tryckkänslig skärm men har datorns fulla kapacitet. Vik- och snurrbar WiMAX. För första gången sedan Samsung och Spring-Nextel i augusti kom överens om att samarbeta kring USA-operatörens initiativ kring trådlöst bredband och 4G visar Samsung upp mobilt WiMAX(IEEE 802.16e TDD OFDMA) live i USA med exempelvis videokonferens och push-to-all. Tidigare har Samsung demonstrerat överföringshastigheter på upp till 100 Mbps till en buss i rörelse och 3,5 Gbps under stationära förhållanden. SPH-P9000 är en ultramobil konvergensprodukt med stöd för kommunikation med tal och multimediedata via mobilt WiMAX. Med Windows XP, 30 gigabytes hårddisk, 256 megabytes RAM och en processor på 1GHz liknar den ingenting annat. Produkten är tredelat vik- och snurrbar med fullt tangentbord. Självklart har den också kamera, mp3-spelare och en femtums skärm. Lanseras i Korea under första halvåret 2007. Dubbelskärm ger tunnare mobiler. Senaste nytt från Samsungs komponentutveckling är en dubbelsidig skärm. Varje sida av skärmen kan visa olika bilder. Därmed blir det möjligt att göra ännu tunnare mobiler. Tjockleken reduceras minst en millimeter. Tft-lcd-panelen börjar massproduceras under första halvåret i år. En ytterligare finess med den nya dubbelskärmen är att den bara kräver ett bakljus för att driva båda skärmarna. Skärmen är 2,6 millimeter tjock med en yta på 2,22 tum och har QVGA-upplösning. Lappat kylskåp digital informationscentral. Fullt med lappar, bilder och familjens aktiviteter med magneter på kylskåpsdörren? På CES presenterar Samsung den nya generationens digitala kylskåp med multimediefunktioner och en trådlös löstagbar skärm. Skärmen blir familjens nya informationscentral. Skriv eller prata in ett meddelande. Planera familjeaktiviteter. Titta på tv. Köket är platsen för möte och planering i många familjer. Samsungs digitala kylskåp ger sitt fulla stöd. Och har dessutom plats för underhållning. Kylskåpet kan kopplas upp till hemmabiosystemet och radio. Men Samsungs digitala kylskåp är inte bara utökad funktion. Det är samtidigt en markering hur viktigt Samsung ser på design. För frågor och mer information, kontakta gärna: Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Robert Widerström, nordisk produktmarknadschef för tv, robert.widerstrom@samsung.se, 08 590 966 08, 070 577 81 64 Peter Rollfelt, nordisk produktmarknadschef mp3, hemmabio och blu-ray, peter.rollfelt@samsung.se, 08 590 986 30, 0708 80 82 10 John Lindén, nordisk produktmarknadschef för skrivare och bildskärmar, john.linden@samsung.se, 08-590 966 88, 0702-84 66 88 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 150 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances