Konst-TV:n The Frame fyller sju år – detta är nytt i årets modell

Konst-TV:n The Frame fyller sju år – detta är nytt i årets modell

Vad har Keith Harrington, Carl Larsson, Marimekko och Vincent van Gogh gemensamt? Jo, deras verk ingår i Samsungs gedigna konstsamling som The Frame-användare runt om i världen kan pryda sina väggar med. Nu har det gått sju år sedan Samsung släppte konst-TV:n som visade på nya möjligheter för vad en TV kan vara – men vad har hänt sedan dess?

Tar illusionen av en tavla längre för varje år: reflektionen, sladden och tillbehören

De senaste åren har efterfrågan på teknik som smälter in i våra hem ökat, och nästan var fjärde svensk (22%) tycker att TV:n är en viktig inredningsdetalj enligt en undersökning[1] gjord av KANTAR Sifo på uppdrag av Samsung. Sedan lanseringen av The Frame har Samsung kontinuerligt uppdaterat produkten och varje år släppt nya modeller som ökar tavel-illusionen.

2022 kom en av de kanske viktigaste uppdateringarna för detta ändamål, då Samsung lanserade en ny matt displayteknik som drastiskt reducerar reflektionen i TVn:s skärm och gör den än mer lik ett analogt fysiskt konstverk.

För att en TV ska smälta in likt en tavla på väggen är även anslutningen A och O. Samsungs helt egna lösning på detta problem kallas för One Connect Box och innebär att alla anslutningar till TV:n via HDMI eller liknande görs via en separat box du kan gömma i skåpet eller hyllan. Från boxen till TV:n går en enda transparent kabel, vilket gör att du slipper se alla sladdar som går till ljudsystem, spelkonsol eller dylikt.

Något som gjort The Frame ännu mer anpassningsbar till den individuella tavelväggen är de alternativa tavelramarna som appliceras runt TV:n. Idag finns två olika träfärgade ramar samt färgerna vit och “Sand Gold” i utbudet. Valmöjligheterna för placering är också uppskruvade då The Frame kommer med både vägg- och bordsstativ.

Ramalternativ för The Frame

Nytt 2024: Mer detaljer och minskad strömförbrukning

Nytt för i år är att The Frame kommer med Pantone[2]-certifierade färger. Det gör The Frame 2024 till branschens första skärm med Pantone Validated ArtfulColor Certification, vilket är en bekräftelse på en exakt och autentisk färgåtergivning. När du visar upp ett konstverk på TV:n innebär det att det nu upplevs med färgnyanser som är en än mer lik och korrekt återgivning av originalet.

I årets modell sänks dessutom uppdateringsfrekvensen från 120 till 60 Hz i konstläget, vilket minskar energiförbrukningen jämfört med föregående modell.[3] Rörelsesensorn stänger av TV:n när rummet är tomt och aktiverar konstläget vid rörelse.

The Frame 2024 finns tillgänglig i sju olika storlekar, från 32-85 tum.

Blomsterfönstret (1894) av Carl Larsson på Samsung The Frame.

Konstsamling i världsklass – fler än 2 600 motiv av älskade konstnärer

Vid lanseringen 2017 kom The Frame med en katalog på runt 300 konstverk att välja bland. Ett år senare hade samlingen växt till 1 000 och fyra år senare, 2021, var samlingen uppe i 1 500 verk. Idag består Samsung Art Store av fler än 2 600 verk från gallerier och institutioner runtom i världen – såsom The Met, Tate och Louvren. Detta år har den lokala representationen också ökat, med samarbeten som Carl Larsson och Marimekko, vars verk nu finns i samlingen.

Tillgång till hela Art Store kostar 49 SEK i månaden eller 490 SEK för ett år. En nyhet för The Frame 2024 är Art Store Streams, som innebär att även den The Frame-ägare som inte har ett abonnemang på Art Store får fri tillgång till en så kallad Art Stream med 20 antal verk från galleriet som handplockas på månadsbasis och kan visas på TV:n.

Samsung x Marimekko

__

[1] Undersökningen genomfördes av KANTAR Sifo i Sverige under perioden 7–14 februari 2023. Undersökningen genomfördes genom webbintervjuer, med 1002 svarande svenskar mellan 18-79 år.
[2] Pantone tillhandahåller ett universellt färgspråk, kallat Pantone Matching System (PMS), som möjliggör färgkritiska beslut genom varje steg i arbetsflödet för varumärken och tillverkare.
[3] Uppdateringsfrekvensen i konstläget hos tidigare The Frame-modeller ligger på 120 Hz. I The Frame 2024 halveras uppdateringsfrekvensen i konstläget till 60 Hz.

Categories

Samsung Electronics Co., Ltd. inspirerar världen och formar framtiden med innovativa idéer och teknologier. Samsung omdefinierar världen för tv, smartphones, wearables, tablets, vitvaror, nätverkssystem, minne, halvledare samt LED-lösningar. För att upptäcka mer besök det officiella nyhetsrummet http://news.samsung.com.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances