K5 kombinerar framskjutbar ministereo och mp3-spelare för fickan: Premiär för nytt mp3-koncept från Samsung

Med K5 är det inte bara premiär för en ny toppdesignad mp3-spelare från Samsung. Det är också ett helt nytt mp3-koncept där inbyggda framskjutbara högtalare ger friheten att lyssna utan lurar var och när man vill. Själv eller med andra. Den visades för första gången för några veckor sedan på den internationella elektronikmässan IFA i Berlin. Nu lanseras Samsungs K5. – Den låter lika bra som den ser ut. Med kompisarna eller för dig själv. Valet är ditt. Med K5 blir det party jämt, säger Peter Rollfelt, Samsungs nordiske produktmarknadschef för mp3-spelare. – Med en lätt enhandsrörelse skjuter man ut de inbyggda högtalarna. Och vips. Så blir K5 en fristående ministereo. Det nya med K5 är att den ger en ny frihet genom att kombinera framskjutbara högtalare med möjligheten att lyssna i lurar som vanligt. – Med K5 vill vi dela med oss av en ny idé. Att spontant dela med sig av sin mobila musik, berättar Peter Rollfelt. K5 hela dagen lång Med K5 vaknar du upp till din favoritmusik. Trevligare än väckarklockan. K5 följer framskjuten med till badrummet och ger dig nyheter och väder. På väg till jobbet underhåller K5 hopskjuten med favoritmusiken. Tittar på dina senaste bilder, rymmer upp till 25 000 bilder. När du stöter ihop med kompisen kan du inte vänta på att dela med dig av din senaste favoritlåt. Högtalarna skjuts fram med ett enhandsgrepp. Hopskjuten är YP-K5 en djupt svart spegelblank yta. Påslagen visar den futuristiska touchpanelen vägen med blåa pilar, en grafik med tydliga symboler. Med lätt beröring på de lysande pilarna navigerar användaren lätt vidare tillsammans med en 1,7-tums bildskärm av oled-typ. K5 kom till efter undersökningar bland konsumenter. Vad saknade man? Vad ville man ha? Utifrån konsumenternas önskningar kom man fram till konceptet med den mobila möjligheten att dela med sig av musik. På åttiotalet kom möjligheten att lyssna privat. Nu bjuder Samsung ut folk från de privata musikbubblorna till möjligheten att dela med sig av musikupplevelsen. K5 har inbyggd fm-radio. Stereohörlurarna är ergonomiskt utformade. Chassiet av hållbar magnesium. K5 stöder snabb nedladdning av musik från datorn via usb 2.0. Versionen på 4 gigabyte rymmer 1000 låtar, 2gb 500 och versionen med 1 gb 240. I högtalarläge underhåller K5 i sex timmar. I hörlursläge trettio timmar. Laddar via usb eller nätkabel på 3,5 respektive 3 timmar. K5 stöder filformaten mp3, wma, ogg och asf och stöder möjligheten att köpa rättighetsstyrd musik över nätet i framtiden och då också möjligheten att lyssna på så mycket musik man orkar till en fast avgift. Den stöder bildvisning i jpeg. Mäter 98 x 47,5 x 18,1 millimeter. Väger 106gram. Finns i svart och rosa. Cirkapris/Minne: 1799 kr/1 gb, 2299 kr/2 gb 2799 kr/4 gb. I butik under september. För frågor och mer information, kontakta gärna: Peter Rollfelt, nordisk produktmarknadschef mp3, peter.rollfelt@samsung.se, 08 590 986 30, 0708 80 82 10 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances