Historiskt genombrott i utvecklingen av bildrörs-tv: Vanlig tv blir plattare – Samsung SlimFit

Bara två tredjedelar så djup som en vanlig tv. Samsung skriver nu historia genom att ha utvecklat en plattare tv med traditionellt bildrör, SlimFit. – En 32” tv med traditionellt bildrör är ungefär 60 centimeter djup. SlimFit är bara 39 centimeter, vilket innebär att den blir mycket enklare att placera i hemmet, säger Robert Widerström , Samsungs produktmarknadschef för tv. – Trots sin goda bildkvalitet har tv med bildrör i dag hamnat i skuggan av platt-tv. Ett av skälen är att de har varit stora med en skrymmande design. Med den här modellen hoppas vi kunna attrahera med både nytänkande design och tunt format, säger Robert Widerström . Första vanliga tv:n som klarar HDTV SlimFit är den första traditionella bildrörs-tv:n som klarar upplösning för HDTV-standard. Därmed är den förberedd för framtida tv-sändningar i HDTV 1080i. Men även för högkvalitativ digital överföring från exempelvis en dvd-spelare via komponentkabel. Tv:n är utrustad med den senaste tekniken som både förbättrar ljusstyrka och kontrast, med bildkvalitet i toppklass. Här bidrar den patenterade nanopigment-teknologin från Samsung som bildar ett membran som kombinerar en fluorescerande substans med pigment små som en hundratusendel av mänskligt hår. För att ytterliggare förbättra bildkvaliteten används bildförbättringskretsen DNIe. SlimFit har hög bilduppdateringsfrekvens på 100 Hertz, Natural Scan, med digital brusreducering. Designen är hämtad från den nu så populära platta tv:n, och färgkombinationen är silver och högblank svart. Samsung har ett av marknadens bredaste utbud av tv med platta tv – som plasma och lcd – men även dlp-tv och traditionell tv med bildrör. Dessutom säljer Bang & Olufsen exklusivt Samsungs projektor. Under 2004 vann Samsung de svenska kundernas förtroende på allvar genom att bli marknadsledare på platt tv, både inom lcd och plasma På CeBIT, världens största IT- och telekommässa i Hannover, visades världens största plasma-tv på 102 tum upp jämte världsrekordinnehavaren på lcd-tv med ett format på 82 tum. Betraktningsvinkeln för SlimFit är 180 grader, den klarar HDTV1080i, har scart, komponent, S-video och AV-ingång. I butik från och med juni. WS-32Z308P, 32 tum, pris: 8990 kronor. För frågor och mer information, kontakta gärna: Robert Widerström , nordisk produktmarknadschef för tv , robert.widerstrom@samsung.se , 08 590 966 08, 070 577 81 64 Pär Sveen, nordisk försäljningsdirektör, par.sveen@samsung.se, 08-590 966 46, 070-542 04 42 Pressrum med bilder: www.samsung.se >>pressrum

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances