Genombrott för Samsungs nya plasma-tv - färgrikast på marknaden

Från en miljard till 69 miljarder färger - ny teknik ger mer naturliga färger än någonsin: Genombrott för Samsungs nya plasma-tv - färgrikast på marknaden Från en till 69 miljarder färger. Samsungs revolutionerande teknikutveckling i den nya serien plasma-tv på 42 tum ger bättre färger än någonsin. Nu lanseras serien i Sverige. – Så här nära har vi aldrig varit en naturlig bildåtergivning. Tolvbitarsteknik inte bara i elektroniken utan även i själva panelen ger en helt fantastisk bild, säger Robert Widerström, Samsungs produktmarknadschef för tv. – Plasma är perfekt för den som vill ha en stor platt tv, 42 tum och uppåt. Platt tv tar mindre plats och vi märker ett ständigt ökat intresse från inredningsintresserade. Tv:n blir en del av det designade hemmet. – Det är tre saker som utmärker den nya serien plasma-tv från Samsung. Bäst kontrast, flest färger och en hög ljusstyrka. Bättre plasma har vi aldrig varit i närheten av tidigare, säger Robert Widerström. Samsung var marknadsledare i Sverige på plasma-tv under 2004. Nästan var fjärde såld plasma-tv var en Samsung. – Vi vill fullfölja det fantastiska förtroendet vi fick efter säljsuccén på plasma-tv förra året. Med den nya serien erbjuder vi bättre plasma än någonsin tidigare. En naturligare bild Med tolvbitars signalbehandling både i elektroniken och i själva panelen kan varje grundfärg nu beskrivas i 4096 steg, mot 1024 för konventionell plasmateknik. Därmed uppnår Samsungs nya serie plasma-tv rekordhöga 69 miljarder färger (4096 X 4096 X 4096). Resultatet – en naturligare bild. I den nya serien uppnår även kontrast och ljusstyrka mycket höga nivåer. Kontrasten är hela 10 000:1 och ljusstyrkan 1500 cd/m². Med Samsungs bildförbättringsteknik DNIe blir bilden knivskarp. Den inbyggda ljussensorn anpassar automatiskt bilden efter ljusförhållandet i rummet. Vid soligt dagsljus ökar tv:n automatiskt ljusstyrka och kontrast och på kvällen dämpar den. Detta ger en behagligare bild. Den nya serien plasma-tv har också utrustats med Samsungs nya personliga färgkontroll (MCC). Upp till sex färger kan justeras var för sig, utan att påverka de andra färgerna. Det ger en möjlighet att hitta sin personliga färginställning. Klar för HDTV – Vi märker ett ökat intresse bland konsumenter för tv som är förberedda för framtidens format för tv-sändningar - HDTV - där flera tv-kanaler förbereder framtida sändningar redan idag. Modellen PS42S5H är klar för HDTV och har även en digital överföring av ljud och bild via HDMI-kontakt. Samtliga modeller har många inkopplingsmöjligheter med scart-kontakter, komponent, s-video och pc-ingång. På CeBIT, världens största IT- och telekommässa i Hannover, visade Samsung världens största plasma-tv på 102 tum och även världsrekordinnehavaren på lcd-tv med ett format på 82 tum. PS42S5H: upplösning 1024 x 768 pixlar, ljusstyrka 1300 cd/m² och kontrast 10 000:1. Pris: 31 990 kronor. PS42S5S och PS42D5S: upplösning 852 x 480 pixlar, ljusstyrka 1500 cd/m² och kontrast 10 000:1. Pris: 25 990 respektive 24 990 kronor. I butik från och med i slutet på maj. För frågor och mer information, kontakta gärna: Robert Widerström , nordisk produktmarknadschef för tv , robert.widerstrom@samsung.se , 08 590 966 08, 070 577 81 64 Pär Sveen, nordisk försäljningsdirektör, par.sveen@samsung.se, 08-590 966 46, 070-542 04 42 Pressrum med bilder: www.samsung.se >>pressrum

Press contact Kommunikationsbyrån Jung Relations Gäller journalister och media

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances