Europeisk utmärkelse till Samsung-trio

EISA: ”Bästa europeiska lcd-tv, hemmabiosystem och mediaspelare 2005-2006”: Europeisk utmärkelse till Samsung-trio 3 x Samsung. Årets bästa lcd-tv. Årets portabla mediespelare. Och Årets bästa hemmabiosystem. Samsung fick en trippel i EISA- utmärkelser, den mest prestigefyllda utmärkelsen inom den europeiska ljud- och bildbranschen. Det tillkännagavs när EISA, 50 elektroniktidningar tillsammans, röstat färdigt. – Det är ett fantastiskt erkännande för Samsung inom tre högaktuella produktområden, säger Robert Widerström, Samsungs produktmarknadschef för tv. Samsung utmärker sig genom att kamma hem priset som årets bästa produkt inom tre heta områden. Samsung uppmärksammades med bästa lcd-tv, mediaspelare och hemmabiosystem. ÅRETS LCD-TV 2005-2006. Samsung LE40M61B. EISA:s omdöme: Samsungs nya LE40M61B är den verkligt platta tv:n med mycket tunn och högblank svart ram. 16:9-skärmen ger knivskarpa bilder med en upplösning på 1 366 x 768 bildpunkter. Tack vare Samsungs patenterade Super-PVA-teknik övervinns de problem med betraktningsvinkeln som traditionella lcd-skärmar har. S-PVA-tekniken använder två individuella bildceller per bildpunkt vilket ger snabba svarstider och en kontrast som hör till de absolut bästa bland alla tv-typer som finns idag. Med ingångar för HDMI och komponentvideo är saken klar – denna tv är otvetydigt HD-Ready. Kontrast 5000:1. 6,44 miljarder färger. Betraktningsvinkel: 178 grader. Responstid: 8 millisekunder. ÅRETS PORTABLA MEDIASPELARE 2005-2006. Samsung YH-J70. EISA:s omdöme: Samsungs YH-J70 är en ovanligt mångsidig portabel mediaspelare som är lika bra på musik som på video. Spelaren klarar en mängd olika ljudformat (MP3, Windows Media Audio/ASF och Ogg Vorbis) men visar lika gärna jpg-bilder eller mpeg4-filmer på den 1,8 tum stora LCD-skärmen som klarar 65 000 färger. En stötskyddad hårddisk på 20 gigabyte säkerställer rymlig lagring. För att underlätta filöverföring har mediaspelarens USB-anslutning en värdfunktion som gör det möjligt att direktansluta många USB-apparater utan en dators hjälp. Ytterligare ett plus är linjeingången som medger direkt digitalinspelning av analoga signaler. ÅRETS HEMMABIOSYSTEM 2005-2006. Samsung HT-P1200. EISA:s omdöme: Samsungs HT-P1200 är ett av de allra smartaste nya "allt i ett"-systemen. Det är naturligtvis fullt kompatibelt med cd och dvd, och med en dator-anpassad USB-värdport kan systemet även ansluta och utbyta media med mp3-spelare, digitalkameror och andra multimediamaskiner. HT-P1200 klarar i princip alla optiska diskformat inklusive DVD-Audio och Super Audio CD. Dess High Definition Multimedia Interface (HDMI) gör det möjligt att ansluta HDTV-skärmar och tack vare dess inbyggda Faroudja DCDi-krets kan videosignalen anpassas för optimal visning på en mängd olika skärmupplösningar. Även om systemet ser ut att kosta väldigt mycket så är det mycket prisvänligt. Det är andra året i rad som Samsung vinner i kategorin Årets hemmabiosystem. EISA-utmärkelserna utses årligen av en panel bestående av representanter från nära femtio magasin inom ljud, bild, hemmabio, foto och mobil elektronik från över 18 länder. För frågor och mer information, kontakta gärna: Robert Widerström , nordisk produktmarknadschef för tv , robert.widerstrom@samsung.se , 08 590 966 08, 070 577 81 64 Stefan Andersson, nordisk produktmarknadschef hemmabio och mediaspelare, stefan.andersson@samsung.se, 08 590 966 53, 076 82 666 53 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se , 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: www.samsung.se >>pressrum

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances