500 watt, Faroudja, usb-värd och trådlösa bakhögtalare: Hemmabios eleganta formkurva matchar Samsungs tv

Med kraftfulla prestanda och en banbrytande design är Samsungs nya serie av hemmabiosystem den perfekta partnern för den nya serien lcd-tv R7. Gemensamt är det rena, mjuka och högglansiga formspråket. – Designen skäms inte för sig. Det är lika mycket hemmabiosystem som en detalj i heminredningen, säger Stefan Andersson, produktmarknadschef för hemmabiosystem i Norden. I det nya hemmabiosystemets tappning blir formkurvorna närmast lekfullt eleganta. Den lysande displayen har stora klara symboler i blått. Det nya hemmabiosystemet är flexibelt och enkelt att koppla in. Som tillval finns en möjlighet att ansluta de bakre högtalarna trådlöst. Det smidiga formatet döljer ett kraftfullt ljud. HT-QX100 bjuder på totalt 500 watt med en bas på 100 watt plus centerhögtalare och fyra satelliter på vardera 80 watt. Med 5.1-kanals Dolby Digital, Dolby Pro Logic och DTS svarar ljudbilden upp emot finsmakarens krav. Kraftfull hemmabio med usb-värd Samsungs senaste hemmabiosystem har dvd-spelare, förstärkare och radio. Den har också usb-värd. Det innebär att hemmabiosystemet har en usb-ingång med möjlighet koppla in en mp3-spelare med usb eller ett usb-minne. Då kan man spela upp musik, bilder och filmer direkt , utan att gå via datorn. Usb-värd stöder filformaten divx, jpeg, mp3 och wma. Dvd-spelaren stöder samma filformat plus dvd audio, cd-r/rw och dvd-r/rw. För att ge en perfekt bild på en högupplöst tv skalar hemmabion först upp bilden med DCDI Faroudja. Det innebär att även en traditionell dvd-skiva kan visas med en kvalitet så nära hd-kvalitet man kan komma. Bildsignalen omvandlas, skalas upp. Hdmi-kontakten säkrar digital överföring av både ljud och bild, 720p/1080i. Därmed undviks signalförluster. För den som vill ha hemmabiokänsla, men inte bakre högtalare, finns modellen HT-Q100 med 2.1-kanalsljud. Den lanseras med en bas på 100 watt och två fronthögtalare om vardera 100 watt. I butik i maj. HT-QX100: 6500 kronor. HT-Q100: 5500 kronor. För frågor och mer information, kontakta gärna: Stefan Andersson, nordisk produktmarknadschef ljud och bild, stefan.andersson@samsung.se, 08 590 966 53, 076 82 666 53 Erik Johannesson, presskontakt, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650 Pressrum med bilder: samsung.se/press. Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp Är du intresserad av fortlöpande pressinformation från Samsung? Mejla till press@samsung.se. Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är ett av världens största företag inom elektronik med 128 000 anställda i ett femtiotal länder. Försäljningen uppgick under 2005 till 56,7 miljarder och vinsten var 7,5 miljarder US Dollar. Under 2005 uppgick omsättningen för Samsung Electronics Nordic AB till 5 miljarder kronor. Företaget har varit aktivt i Norden sedan 1992 och har i dag 140 medarbetare. Produktsortimentet består av mobiltelefoner, monitorer, hårddiskar, cd-rom, cd-r, dvd, tv, video, videokameror, audio, mikrovågsugnar, kylskåp, tvättmaskiner och skrivare.

Press contact Corporate Communications & PR TV/Audio and Home Appliances

Press contact PR Consumer Electronics Consumer electronics: Home Appliances