Sáminuorra träffade vice statsminister Åsa Romson

Under onsdagen har Sáminuorra, Svenska samernas riksungdomsförbund, träffat Åsa Romson (MP), vice statsminister och statsråd med ansvar för klimat- och miljöfrågor för att diskutera gruvor, vindkraft och skogsbruk. I samband med mötet överlämnades även Noerivaelliedeklarationen som antogs av årsmötet tidigare i maj, som behandlar just Sáminuorras syn på exploateringar.

- Vindkraften uppfattas som en miljövänlig energiresurs, men med hänsyn till övriga ingrepp, rovdjurstryck samt klimatförändringar så är det inte möjligt för rennäringen att acceptera fortsatt etablering av vindkraftsparker, säger Gabinus Klemetsson, renskötare i Vilhelmina Norra sameby och ledamot i förbundsstyrelsen.

Sáminuorra valde att fokusera på exploatering av samisk mark och vatten under mötet med Romson. Delegationen redovisade bland annat för bristerna i svensk miljölagstiftning i samband med prospektering, expolatering och etablering av olika naturresursindustrier. Idag redovisar företag bara en del av skadeeffekterna för natur och näringar och presenterar ingen helhetsbild.  - Huvudtesen Sáminuorra just nu framför till Sveriges politiker och ministrar är att både industrin och svenska myndigheter måste ges ett tydligare ansvar i dessa frågor. Att redovisa de kumulativa effekterna som exploateringarna gett upphov till de senaste hundra åren bör vara en förutsättning för att upprätta fullständig miljökonsekvensbeskrivning. Dagens lagstiftning och rådande samrådsstrukturer måste förändras kraftigt, säger Isak Utsi, tillträdande ordförande för Sáminuorra.

Under mötet som ägde rum på miljödepartementet i Stockholm deltog också riksdagsledamot Emma Nohrén som är Miljöpartiets landsbygdspolitiska talesperson i riksdagen. Både Nohrén och Romson uppfattar problematiken och frågar vem som bör bära samordningsansvaret och noterar även olikheterna i de olika länsstyrelsernas myndighetsutövning.

Sáminuorra lämnade också över Noerivaelliedeklarationen till Romson. Deklarationen ifrågasätter bland annat myndigheten Sveriges Geologiska undersöknings (SGU) myndighetsuppdrag som så tydligt gynnar gruvintressen, årsmötet anser det olämpligt att svenska myndigheter skall ta sådan tydlig partsställning och samtidigt utöva myndighet i ärenden där fler intressen bör vägas in. Även prinicpen om free, prior and informed concent (FPIC) bör införlivas i svensk lagstiftning som ett krav i samrådsprocesser. Exploatering skall inte enligt internationell rätt kunna genomföras utan urfolkens medgivande.

- Vi tror på flera viktiga strukturella förändringar de kommande åren. Miljöpartiet och Socialdemokraterna bär nu ansvaret för att de förändringar som behövs i lagstiftning skall komma till stånd och att urfolket samernas rättigheter erkänns fullt ut. Samiska ungdomar mår allt sämre, och det kan till stor del förklaras av att våra traditionella marker och därigenom framtidstron blir allt mindre, säger Per Jonas Partapuoli, avgående förbundsordförande.

• Dalarna

Sáminuorra är en partipolitisk och religiöst obunden organisation för alla samiska ungdomar. Tillsammans skapar vi mötesplatser i och utanför Sápmi, skapar gemenskap och bygger förutsättningar för framtiden. Vi vill stärka kultur, språk, identitet och självkänsla genom att engagera ungdomar i frågor som är viktiga för dem, oavsett var man kommer ifrån eller vilken bakgrund man har.

Isak Utsi,

Presskontakt Tillträdande ordförande +46 76 83 94 907