Catharina Håkansson Boman, Johan Hagelin och Rikard Silverfur

Vi presenterar fler talare till #sbdagarna2017!

Vi är glada över att kunna börja presentera fler talare till Samhällsbyggnadsdagarna 2017!

Glöm inte biljetter till #SBdagarna2017 den 11-12 oktober! Biljetter hittar ni här.

Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingen som samhällsbyggnadsprojekt – hur bidrar höghastighetsjärnvägen till utveckling och hållbarhet?

Catharina Håkansson Boman berättar om vad arbetet hittills resulterat i, hur ett Sverige med höghastighetsjärnväg kommer att se ut, och om hur metoden att koppla ihop bostäder och infrastruktur lägger grunden för hållbara städer och regioner att växa i.

Catharina Håkansson Boman är en av två personer utsedda av regeringen att leda Sverigeförhandlingen, som förhandlar fram den nya höghastighetsjärnvägen samt omfattande kollektivtrafiks- och bostadssatsningar. Om några månader lägger Sverigeförhandlingen fram sin slutrapport till regeringen.

Johan Hagelin, verksamhetsutvecklare

GDPR- hur förbereder jag min organisation för att möta kraven i EUs dataskyddsförordning

Framtidens kommunala e-service innebär mer automatiserade tjänster och bättre service till medborgaren. Kommunala kundtjänster kommer i framtiden att hantera fler typer av ärenden jämfört med idag. Även mer komplexa ärenden ska kunna handläggas av generalister inom kommunen. Digitalisering innebär förändringar i verksamhet, kompetensbehov och samverkan mellan flera olika aktörer. Kraven från medborgarna ökar samtidigt som medborgarna kräver att kunna komma i kontakt med kommunen under dygnets alla timmar. Man är van vid att kunna göra alla sina ärenden på egen hand och helt digitalt. Det är samtidigt svårt att rekrytera kompetenta medarbetare och behålla dessa i organisationen eftersom konkurrensen på arbetsmarknaden är hård.

Föredraget hålls av Johan Hagelin (Agima). Johan har en bakgrund som IT-chef inom Skogsstyrelsen och arbetar idag som verksamhetsutvecklare inom Agima i flera kunduppdrag inriktade mot informationssäkerhet.

Rikard Silverfur, näringspolitisk expert

Framtidens fastighetsägare

Smarta fastigheter har det pratats om ett tag nu.. Men hur är det med ägarna till dessa fastigheter? Innebär smarta fastigheter automatiskt smarta fastighetsägare? Vilka är framtidens fastighetsägare och hur kommer de agera? Vilka områden är det som kommer att särskilja dessa fastighetsägare från de som gör som de alltid gjort?

Rikard Silverfur är civilingenjör Väg- och Vatten, KTH. Jobbar med påverkansarbete för Fastighetsägarna Sverige. Medlem i bland annat Boverkets Byggråd, styrelsen för AFF, Sweden Green Buildings medlemsråd och Samhällsbyggarnas sektion för Fastighetsförvaltning.

Fortsätt följa Samhällsbyggarna på sociala medier för att hålla dig uppdaterad om alla talare på #sbdagarna2017!