Malin Söderlund, Elisabeth Höglund och Anders Öhman

Talare som kommer till #sbdagarna2017

Anders Öhman, Antaris konsult AB

Citybanan – en fastighetsrättslig utmaning!

Nu är Citybanan äntligen igång. Arbetet med Citybanan har inneburit ett flertal fastighets- och miljörättsliga utmaningar. En avancerad tredimensionell fastighetsbildning, komplexa förhandlingar och genomförandeavtal. Hur var tankarna när arbetet med markåtkomst planerades och vad blev slutresultatet? Vilka lärdomar kan man dra i ett intressent- och projektperspektiv?

Antaris konsult AB ( f.d. fastighetschef projekt Citybanan). Tidigare bl.a. vice VD Torkel Öste Fastighetskonsulter AB samt förrättningslantmätare på Lantmäteriet. Har idag uppdrag åt Stockholms Stad i projekt Slussen avseende förhandlingar och avtal.

Malin Söderlund, Miljöutredare

Sociala aspekter för avfallshantering i samhällsplaneringen

Malin arbetar med avfallshantering inom bland annat fysisk planering. I sitt arbete strävar hon efter en hållbar avfallshantering där förebyggande av avfall men även materialåtervinning är viktiga mål. För att nå dit anser Malin att det är viktigt att se till människan och hens behov. En stor del av Malins arbete innebär att tillsammans med kommuner utveckla deras avfallsarbete genom exempelvis framtagande av avfallsplaner eller utredningar för att hitta bra lösningar för avfallshanteringen.

Elisabeth Höglund, Hållbarhetskonsult

Sociala aspekter för avfallshantering i samhällsplaneringen och Avfall i regional planering - ett framtidsperspektiv

Elisabet har mer än 15 års erfarenhet av hållbarhetsfrågor på systemnivå i flera olika branscher och på Naturvårdsverket. Hon intresserar sig mycket för resurseffektivitet och cirkulär ekonomi. De senaste åren har hon arbetat med avfall i samhällsbyggande och i samhällsplanering. Elisabet har också jobbat med att utveckla metoder för att förebygga avfall.

Biljetter till samhällsbyggnadsdagarna hittar du här!