Jessica Szyber ,  Bo Larsson och Torbjörn Einarsson
Jessica Szyber , Bo Larsson och Torbjörn Einarsson

Samhällsbyggarna presenterar fler talare #sbdagarna2017

Vi kan nu presentera fler talare till Samhällsbyggnadsdagarna 2017!

Glöm inte biljetter till #SBdagarna2017 den 11-12 oktober! Biljetter hittar ni här.

Jessica Szyber, Affärsutvecklingschef Building Solutions by Stora Enso

Marknadsöversikt och framtid träbyggnadsindustrin; fördelarna och möjligheter med att bygga i trä.

Kom och lyssna för att få en ökad kunskap om trä som byggmaterial och se hur Stora Ensos byggsystem skapar förutsättningar för att bygga snabbare, tystare och miljövänligare. Jessika kommer att berätta om hur marknadsöversikten av höghus i trä ser ut idag och vidare ge en framtidsspaning. Dessutom kommer hon att förklara hur industriellt träbyggande fungerar och vad det ger för fördelar och möjligheter. Avslutningsvis redovisas exempel på referensprojekt utförda med Stora Ensos hållbara produkter och system.

Jessica är civilingenjör inom Samhällsbyggnad från KTH. Tidigare erfarenhet bl.a. från konsultbranschen, har jobbat i flertalet stora infrastruktur projekt bl.a. jobbat som uppdragsledare för Norra länken, kvalitetshantering på Citybanan, riskhantering på NKS, omfattningshantering på Henriksdal och Sickla reningsverk. Jessica hade även rollen som gruppchef för Stora Projekt på Sweco innan hon började på Stora Enso

Bo Larsson, Projektchef

Infrastruktur

Västlänken i Göteborg, en 8 km lång järnvägsförbindelse med 6 km tunnlar och tre nya underjordiska stationer i
centrala Göteborg. Västlänken gör det enklare att resa i västsverige och bidrar till stadsutvecklingen av Göteborg.

Bo Larsson är projektchef för Västlänken i Göteborg.

Torbjörn Einarsson, Arkitekt SAR MSA

Kajer mot det gröna- en handbok om planering

Efter tio år hos Ralph Erskine startade Torbjörn Einarsson med sina kollegor Arken Arkitekter AB. Förut i Arkitekturs, nu i PLANs redaktionskommitté. 6 år i SARs Tävlingsnämnd, 8 år i Boverkets Stadsmiljöråd.

- Jag ser våra projekt som inlägg i diskussionen om bra stadsbyggande, om det hållbara samhället. Vi har utvecklat en metod, STEP, för att ge en både smidigare och mer demokratisk planering. En tulipanaros, som nu prövats både i stora och små kommuner, i Sverige och utomlands. Tycker det är viktigt att börja bygga stad igen och läka zonplaneringens trasigheter. Människor och marknad vill ha mer stad, riktig stad, eller riktig by. Stadsbyggande är ingen uppfinnarverkstad – det finns ingen ”ny stad för den nya människan”. En stad byggd för höga hastigheter, är en stad byggd för succé, sa en gång Le Corbusier. En stad där vi vill stanna till, är en stad byggd för succé, tror jag, säger Torbjörn Einarsson.

Fortsätt följa Samhällsbyggarna på sociala medier för att hålla dig uppdaterad om alla talare på #sbdagarna2017!