Danica Kragic

Danica Kragic, professor i robotteknik, är en av huvudtalarna på #SBdagarna2017

Det framtida samhället -Hur jobbar vi och lever i framtiden? Finns det jobb? Vi bygger intelligenta maskiner som så småningom tar över våra jobb. Eller? Professor Danica Kragic berättar om de utmaningar som finns i utveckling av intelligenta maskiner och hur dessa kan användas för att underlätta våra jobb och liv i framtiden.

Danica Kragic är professor vid Institutionen för datavetenskap och kommunikation vid Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Hon är civilingenjör i maskinteknik och har en doktorsexamen i datavetenskap från KTH 2001. Hon har varit gästforskare vid Columbia University, Johns Hopkins University och INRIA Rennes. Hon är chef för Centrum för autonoma system. Danica fick 2007 IEEE Robotics och Automation Society Tidigt akademisk karriär Award. Hon är en medlem av Kungliga Svenska Vetenskapsakademien och Sveriges unga akademi. Hon har en hedersdoktor från Villmanstrands tekniska universitet. Hon var ordförande IEEE RAS tekniska kommittén för data- och Robot Vision och tjänstgjorde som en medlem IEEE RAS ADCOM. Hennes forskning är inom robotteknik, datorseende och maskininlärning. Under 2012 fick hon en ERC Starting Grant. Hennes forskning stöds av EU, svenska Stiftelsen för strategisk forskning och svenska Vetenskapsrådet.

Biljetter #SBdagarna2017 den 11-12 oktober hittar ni här.