Sverige sjunger!

”Sverige sjunger” bjuder in alla i Sverige till sång

”Sverige sjunger” är namnet på en ny och unik sångsamling, som skall spegla hela den kulturella bredd och mångfald inom vis – och sångrepertoaren som finns i Sverige. Det är ett samarbete mellan Samfundet för Unison sång och Musiklärarnas Riksförening, som skall gynna ett bredare nationellt intresse för sång och musik. Projektet kan liknas vid en Sångkanon där "Sverige sjunger" kommer att ge röst åt traditionella svenska sånger, moderna sånger från 1980-talet samt sånger som representerar de fem erkända minoritetsspråken i Sverige, liksom invandrade nysvenskars sångskatter.

Musiklärarnas Riksförening (MR) och Samfundet för Unison sång (SUS) bjuder in allmänheten att ge förslag på sånger de vill skall vara med i en enkät via föreningarnas hemsidor. Musiklärarnas Riksförening och deras medlemmar kommer att bjuda in sina elever att föreslå sånger, som skall ”utgöra en del av den framtida sångskatten i Sverige”. Sångsamlingen skall kostnadsfritt finnas tillgänglig i samtliga grundskolor och kommer att anpassas för användning i undervisningen och vara i linje med Skolverkets kursplan för ämnesområdet musik i grundskolan. Detta är ett långsiktigt engagemang, som är tänkt att skapa mycket glädje och bygga broar mellan människor i Sverige.

Bakgrund
Samfundet för unison sång (SUS) bildades efter svensk-norska unionsupplösningen 1905 för att ”genom sång verka för att stärka modet och samhörigheten bland svenskarna”. En av grundarna var den kända kompositören av barnsånger Alice Tegnér. Samfundets ambition resulterade i sångsamlingen ”Sjung Svenska Folk”. Den utkom i sin första upplaga 1906 och har sedan dess utkommit i 41 upplagor. Den senaste versionen är från år 1989. Musiklärarnas Riksförening (MR) bildades 1902 i syfte att stärka musiken i skola och samhälle.

”Att fritt kunna använda sin röst och sjunga sånger, som uttrycker din identitet och historia är en förutsättning för ett fritt och demokratiskt samhälle. Sångsamlingen ”Sverige sjunger” belyser detta genom att bevara traditioner, spegla samtiden och samtidigt lyfta framtiden med alla de nya röster och sånger som idag klingar i Sverige.”

Charlotta Huldt, ordförande för SUS

"En efterlängtad gemensam sångsamling för alla…..Den nya sångboken "Sverige sjunger", som kommer att finnas tillgänglig både i handen och på nätet, skapar en unik möjlighet att utveckla elevers röster och sångrepertoar samtidigt som den stödjer deras lust att lära och behov av gemenskap med sina jämnåriga. Den digitala tekniken, i förening med traditionell tryckteknik, ger skolungdomar en möjlighet att känna samhörighet med gångna tiders sångskatter, med andra kulturers sångtraditioner och med jämnårigas samtida kulturella uttryck".

Lotta Liljered, Ordförande, Rune Fredriksson, Styrelseledamot, Musiklärarnas Riksförening

Kontaktuppgifter:
Charlotta Huldt-Ramberg - Ordförande, Samfundet för Unison Sång, Telefon: 070-319 49 11,

e-post: charlotta@sverigesjunger.se, www.sverigesjunger.se

Sören Ohlsson - Sekreterare, Samfundet för Unison Sång, Telefon: 076- 305 91 73,

e-post: soren@sverigesjunger.se, www.sverigesjunger.se

Rune Fredriksson, Musiklärarnas Riksförening Telefon: 073-370 40 16,