Stor skillnad i plånboken beroende på var du pluggar

Stor skillnad i plånboken beroende på var du pluggar

Var man väljer att plugga kan påverka mycket – även för plånboken. Det visar Samblas senaste undersökning, där det skiljer tusenlappar mellan den dyraste och billigaste studentstaden.

Studenter i Linköping kan komma undan billigast – medan de som pluggar i Stockholm får det dyrast. Det visar vår senaste sammanställning över de vanligaste utgifterna för en student, såsom hyra, mat, kollektivtrafik och gym.

Månadskostnader – här är dyraste och billigaste studentstaden

Se fler tabeller och information på vår sajt: https://www.sambla.se/blogg/bi...

Enligt vår uträkning är det alltså i Linköping som studenterna kan leva allra billigast, med totala utgifter på knappt 7 200 kronor i månaden. Tätt efter följer Umeå och sedan Lund, där man kan räkna med utgifter under 8 000 i månaden. Detta kan jämföras med Stockholm där en student kan räkna med att spendera närmare 9 200 kronor månadsvis.

– Vår uträkning exkluderar ju visserligen saker som försäkringar, kläder och nöjen men visar ändå på vilka stora skillnader det kan göra i plånboken beroende på var du bosätter dig, säger Marcus Sätherström på Sambla och fortsätter:

– Det kanske inte är det som avgör var man väljer att plugga, men visst kan det ekonomiska vara en faktor att ha i åtanke. Vissa vill ju till exempel se till att försöka spara pengar även under studietiden och visst underlättar det då om man kan få betydligt lägre månadsutgifter.

Så här har vi räknat:

• Boende – snitthyra för ett 1-rums studentboende
  • Kollektivtrafik – månadskort, studentpris om tillgängligt
  • Livsmedel – en genomsnittlig matkasse i stadens billigaste butik. Per månad har vi räknat med 2 stycken
  • Lunch – en dagens lunch på campus eller motsvarande. Per månad har vi räknat med 2 luncher per vecka
  • Gym – månadskostnad för gym kopplat till lärosätet
  • Öl – en standardöl hos studentkårens pub, eller motsvarande. Per månad har vi räknat med 2 i veckan.