Gå direkt till innehåll
Sambla har undersökt vilken kändis svenskarna tror är bäst på att förhandla fram en bra bolåneränta.

Kändisarna vi helst vill förhandlar bolåneräntan åt oss

Vem hade du velat hjälpte dig att förhandla ner räntan på bolånet? Frågar du svenskarna är det Zlatan, Anders Bagge eller Magdalena Andersson som gäller. Det enligt Samblas senaste undersökning.

I maj sänkte Riksbanken styrräntan för första gången på åtta år. Enligt prognosen var detta den första av flera sänkningar under 2024, där nästa kan ske redan i augusti.

Sänkningar av styrräntan leder även till lägre räntor för privatpersoner för bolån och privatlån, och med de höga bolåneräntor vi haft de senaste åren är det nog många som ser ett bra läge att förhandla om sin ränta.

Men att vara tuff i förhandlingarna med banken är lättare sagt än gjort. Därför frågade vi svenskarna vilken kändis de helst hade velat skötte förhandlingarna åt dem hos bolånebanken.

Zlatan, Bagge och Persbrandt i topp

# Namn Yrke
1 Zlatan Ibrahimovic Idrottsprofil
2 Anders Bagge Musikproducent & mediaprofil
3 Mikael Persbrandt Skådespelare
4 Magdalena Andersson Politiker
5 Bianco Ingrosso Influencer
6 Kjell Bergqvist Skådespelare
7 Jan Emanuel Johansson Politiker
8 Ebba Busch Politiker
9 Fredrik Eklund Toppmäklare
10 Ulf Kristersson Politiker
11 Zara Larsson Artist
12 Marcus Oscarsson Journalist
13 Laila Bagge Musikproducent & mediaprofil
14 Greta Thunberg Aktivist
15 Mia Skäringer Skådespelare

Resultatet visar att man allra helst hade velat ha fotbollsikonen Zlatan Ibrahimovic vid sin sida.

– En riktig vinnarskalle som vi ju vet aldrig viker ner sig – vare sig på eller vid sidan av planen. Det kanske är receptet till framgång även i förhandlingar, säger Marcus Sätherström hos Sambla.

Efter det kommer Anders Bagge, Mikael Persbrandt, Magdalena Andersson och Bianca Ingrosso på topp 5-listan.

– Anders Bagge är ju en av våra mest omtyckta svenskar, samtidigt som övriga på listan känns som tuffa förhandlare – allt från politiker till egenföretagare som Bianca Ingrosso.

Se vår sajt för topp 10-listan för både män och kvinnor

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd 2024 av Mantap Global AB på uppdrag av Sambla och baseras på 1021 svar på frågan “Vilken svensk kändis skulle du vilja förhandlade din bolåneränta åt dig?”

Om Sambla

Vi är Sambla, den nya generationens låneförmedlare. Sedan starten har vår filosofi alltid varit densamma – att jämföra långivarnas erbjudanden så att alla, oavsett vem du är och vad du gör, alltid ska få det bästa möjliga banklånet. Från våra kontor i Stockholm, Lund och Helsingfors har vi fram till idag hjälpt över 390 000 kunder att jämföra sina lån – oavsett om det är för att samla lån eller låna pengar.