Här är billigaste studentstäderna 2024

Här är billigaste studentstäderna 2024

Till hösten börjar ett nytt läsår och tusentals studenter flyttar till nya städer för att påbörja sina studier. I Sverige har vi många populära studentstäder – men hur skiljer de sig åt kostnadsmässigt? Vi på Sambla har tittat på vilken studentstad som är dyrast respektive billigast att bo i för att plugga!

Den 11 juli kommer antagningsbeskedet för många förväntansfulla blivande studenter. Samtidigt som många grubblar över vilken utbildning som passar dem bäst kan även studieorten göra stor skillnad – bland annat för plånboken.

Det visar sig när vi i Samblas senaste undersökning har tittat på var det är billigast respektive dyrast att plugga 2024. Vi utgick från Sveriges 10 största lärosäten och undersökte hur levnadskostnaderna skiljer sig åt i städerna de ligger i.

Se hela undersökningen på Sambla.se

Så skiljer sig månadskostnaderna åt – stad för stad

• Boende – snitthyra för ett 1-rums studentboende
  • Kollektivtrafik – månadskort, studentpris om tillgängligt
  • Livsmedel – en genomsnittlig matkasse i stadens billigaste butik
  • Lunch – en dagens lunch på campus eller motsvarande
  • Gym – månadskostnad för gym kopplat till lärosätet
  • Öl – en standard öl hos studentkårens pub, eller motsvarande

Se hela tabellen på vår sajt och hur vi gjort undersökningen i detalj.

Hyran är dyrast i Stockholm – billigast i Umeå

För boende har vi tittat på genomsnittshyran för ett 1-rums studentboende – och föga förvånande är det Stockholm där det är dyrast att bo, med en snitthyra på 6030 kronor i månaden.

Betydligt billigare kan studenter vid Linnéuniversitet i Kalmar och Växjö komma undan – men billigast av alla är Umeå, med en snitthyra på 3769 kronor.

Efter Göteborg sticker Sundsvall ut som den tredje dyraste staden för boende. Det kan förklaras av att 1-rumslägenheterna där i snitt är betydligt större än de som hyrs ut i till exempel Stockholm, Lund och Uppsala – där ett studentboende ofta rör sig om att hyra ett rum i ett större hus.

– Boende är ofta den största utgiftsposten man har månadsvis. Även om vi sedan tidigare vet att Stockholm är dyrare är det intressant att det kan skilja närmare tusenlappar varje månad i bara boende jämfört med vissa andra städer. Det kan innebära mycket pengar för någon som lever på CSN, säger Marcus Sätherström på Sambla.

Studentstaden med billigast öl

Att det finns många som tycker att en öl eller två ihop med sina kursare är en viktig del av studietiden är ingen hemlighet. I nästan alla städer finns kår- eller nationspubar med studentvänliga priser – men var är egentligen ölen billigast?

Vår undersökning visar att både Umeå och Uppsala kan erbjuda en öl för endast 29 kronor – och många av de andra städerna har också öl mellan 35 och 40 kronor. Sticker ut gör Sundsvall som i nuläget inte har någon egen kårpub, utan ordnar studentkvällar hos en extern aktör.

Så skiljer sig maten och kollektivtrafiken åt

Även mat och kollektivtrafik är något som brukar vara en stor utgiftspost för studenter. När vi jämför månadskort hos kollektivtrafiken för studenter sticker Skånetrafiken i Lund och Malmö ut som billigast, med ett månadskort på 468 kronor.

Även här sticker Sundsvall ut som dyrast. Då en rabatt visserligen finns för de under 26 år finns ingen särskild studentrabatt att nyttja.

– I några av de mindre städerna kanske inte månadskort för kollektivtrafik är lika aktuellt då man hellre går eller cyklar – men visst är det relevant att jämföra skillnaderna i vilka möjligheter studenter ges att åka billigt kollektivt, säger Marcus Sätherström.

Billigast matkasse i Kalmar – billigast lunch i Uppsala

Utgår vi från Pensionärernas Riksorganisations (PRO) årliga prisundersökning gällande kostnaden för en genomsnittlig matkasse hittar vi billigast livsmedel på Ica Maxi i Kalmar.

Lunchen däremot är billigast Uppsala och Lund, där flera nationer kopplade till universitetet erbjuder billig lunch för studenter. Ofta krävs det dock att du är medlem i en av universitets nationer – vilket enligt vår undersökning blir något dyrare per år än de kårmedlemskap som finns i andra städer.

På vår sajt kan du även se vilken av städerna som blir billigast totalt sett, när vi räknar på månadskostnaderna för varje stad!