Sally R i samarbete med IKEA - fångar koldioxid från luften för hållbar salladsodling

I samarbete med IKEA och DM Odla har Sally R installerat sin innovation Direct Carbon, för att minska CO2-utsläpp. I området Drottninghög i Helsingborg, en del av den internationella stadsmässan H22 City Expo 2022, fångar Direct Carbon in koldioxid från omgivningsluften och slussar den vidare in i en hydroponisk odlingscontainer som ska försörja områdets restauranger med sallad och andra grönsaker.

Med sin innovativa teknik spelar Sally R och Direct Carbon en banbrytande roll inom till exempel inomhusodling och vertikalodling, en bransch i stor tillväxt. Man behöver tillsätta koldioxid i odlingar, och detta sker genom inköpt koldioxid. Med Direct Carbon kan förbränning av fossila bränslen för att framställa koldioxid minskas. Samtidigt begränsas exempelvis transporter av gasbehållare och hantering förenklas avsevärt. IKEA återanvänder istället koldioxiden direkt från luften på H22, för att odla på ett så lokalt och hållbart sätt som möjligt.

IKEA har valt att samarbeta med Sally R i detta pilotprojekt för att utvärdera de direkta, samt indirekta, positiva effekter lokal koldioxidinfångning har för framtidens matproduktion. Genom att minska beroendet till fossila bränslen, och dess leverans- och hanteringskedjor, finns det möjligheter till ökad hållbarhet. Möjligheten att applicera teknologin på både inomhus- och utomhusluft ger dessutom möjlighet till många framtida potentiella samarbeten.

“Sally R har utvecklat en spännande teknologi inom carbon capture som vi på IKEA gärna är med och stöttar och utvärderar. Vi ser fram emot att löpande utvärdera de fördelar detta ger oss, och vi ser stor potential i både bolaget och teknologin framöver”

-Aniol Salvador Soy, project leader Sustainability Innovations & Development, IKEA.

Sally R har arbetat för att ta fram sin innovation sedan flera år tillbaka, och har nu tagit steget att gå ut på marknaden för att bidra med sin carbon capture-teknologi. Med den första prototypen kan man generera ca 1 kg co2 per dag, vilket minskar kostnaden för en odlingscontainer likt den som är i drift på H22 med ca 50%. Carbon capture-teknologin är skalbar och därmed kommer Direct Carbon, som snart är ett eget bolag, att kunna anpassa framtida installationer baserat på vilken volym av CO2 som behövs.

Att fånga koldioxid från luften för att skicka det vidare där det verkligen behövs, är ett stort steg inom hållbarhet. Teknologin går att applicera i mängder av olika verksamheter och industrier, där koldioxid kan tas tillvara för att öka lönsamhet, hållbarhet eller luftkvalitet. Den innovativa teknologin går att göra än mer effektiv genom att använda och ta tillvara på spillvärme från industriella processer samt från exempelvis ventilationsanläggningar och datacenters.

“Sally R är ett företag som vill förändra hur vi ser på, och hanterar, luft och luftkvalité. Det är inte hållbart att byggnader representerar 40% av världens samlade koldioxidutsläpp och samtidigt inte har kontroll på inomhusluften. Att få fram en teknologi inom carbon capture, så effektiv att den kan användas för både inomhus- och utomhusluft, har varit ett av våra långsiktiga mål. Det faktum att vår teknologin dessutom skapar reella värden inom livsnödvändiga industrier såsom vertikalodling, gör att våra innovationer har positiv påverkan för vår planet och framtid, på flera olika sätt.

-Fredrik Tunberg, CEO på Sally R