Sparbankerna stödjer Musikhjälpen

Sparbankerna stöttar Musikhjälpens insamling till barn på flykt från kriget

Musikhjälpen går av stapeln den 12 december med temat ”För en tryggare barndom på flykt från krig”. Även i år kommer Sala Sparbank, tillsammans med flera andra sparbanker att skänka pengar till Musikhjälpen.

Redan förra året samlade sammanlagt 12 sparbanker in ca 72 00 kronor, men i år vill vi sparbanker sätta målet högre:

- Vi har valt att även i år bidra med 25 000 kronor till Musikhjälpen. I år vill vi också bjuda in våra kunder och samarbetspartners att kunna bidra till sparbanksinitiativet. Tillsammans är vi starka och kan göra skillnad i en tid då många barn far illa till följd av kriget, säger Per Skargren, vd på Sala Sparbank.

Från den 5 december fram till 31 december pågår insamlingen. Bössan heter Sparbanksbössan. Det kommer även att finnas QR-koder på våra kontor så att man kan swisha en slant som går oavkortat till Musikhjälpen.

Om Musikhjälpen

Musikhjälpen är ett insamlingsevenemang som funnits i Sverige sedan 2008. Varje år sätter sig tre kända profiler i en bur och sänder i 144 timmar direkt dygnet runt i Sveriges Radio P3 och i SVT/ SVT Play för att tillsammans med Radiohjälpen uppmärksamma och på olika vis samla in pengar till en undanskymd mänsklig katastrof. Årets tema är ”För en tryggare barndom på flykt från krig”.

Sala Sparbank är en lokal fristående sparbank och verkar i Sala och Heby kommuner. Banken finns till för bygden och för människorna som bor här. Genom insamlingen till Musikhjälpen vill vi visa att det lokala engagemanget även kan ha en stor påverkan på en aktuell och viktigt fråga globalt.

Musikhjälpen sänds mellan 12 december och 18 december.

Om Sparbankerna

Sparbanken är din lokala bank. Den ger tillväxt till både dig och din ort. Sparbankernas Riksförbund är ett branschförbund för 58 Sparbanker och 24 ägarstiftelser i Sverige. Tillsammans utgör landets Sparbanker en betydande del av den finansiella infrastrukturen utanför storstäderna.

Alla sparbanker har samma grundläggande värderingar och arbetar med sin unika affärsmodell som kallas Sparbanksidén. Sparbanksidén har tre grundläggande principer:

• Sparbanken finns lokalt och jobbar för den lokala marknaden och med kunderna i fokus.
    • Värnandet om långsiktighet och måttligt risktagande i alla finansiella beslut.
    • En bank utan aktieägare där överskottet återinvesteras i bygden banken verkar i.

Förra året bidrog Sparbankerna tillsammans med över 800 miljoner kronor till lokala samhällsinitiativ.