Säkra slutför transaktionen med Adelis och Säkraförmedlarna som nya huvudägare. Ny branschkunnig styrelse tillträder

I samband med att Säkra slutför transaktionen med Adelis tillträder även en ny styrelse med lång erfarenhet och branschkunskap. Svante Forsberg utses till styrelseordförande medan Knut Frängsmyr, Johan Storm, Rasmus Svensson, Erik Hallert och Jan Åkesson tillträder som styrelseledamöter. Dessutom knyter bolaget till sig Michael Wolf som extern rådgivare till styrelsen.

I oktober aviserades att Säkra AB förvärvar huvuddelen av sina förmedlarkontor och bildar ett ledande förmedlarföretag med fokus på sakförsäkring, livförsäkring, pension och sparande. Efter Finansinspektionens godkännande slutförs nu transaktionen.

– Det här är ett efterlängtat och viktigt steg i Säkras utveckling mot att bli Sveriges ledande förmedlarföretag. Vår nya professionella styrelse blir mycket värdefull för den resa som nu tar fart för Säkra. Vi stärker vår position på marknaden och vårt erbjudande till såväl våra nyblivna Säkrapartners som alla viktiga franchisetagare, säger Eva Pantzar Waage, VD på Säkra.

Säkra har idag en stark position inom SME-segmentet med nöjda kunder och en stark lokal förankring. Nu tar Säkra nästa steg för att ytterligare stärka sin position i marknaden, vidareutveckla kunderbjudandet och leda konsolideringen i branschen.

– Sammansättningen av den nya styrelsen kommer tillsammans med en stark och erfaren företagsledning att befästa Säkra som en viktig marknadsaktör och stark pådrivare i den fortsatta utvecklingen av förmedlartjänster. Vi kommer även att arbeta med compliance på en strategisk nivå – inte minst för att underlätta för förmedlarna att verka under nya regelverk, säger Svante Forsberg, ny styrelseordförande i Säkra AB.

Den tillträdande styrelsen består av personer med bred erfarenhet och expertis från revision, bank och finans samt försäkringsförmedlarbranschen:

• Svante Forsberg, tidigare VD och ordförande i Deloitte, ordförande för branschorganisationen FAR. Idag ordförande för Styrelseakademien och ledamot i Lannebo Fonder
  • Knut Frängsmyr, vVD och COO på Klarna. Gedigen bakgrund inom bank och finans.
  • Johan Storm, Säkraförmedlare sedan 1990 och partner i Säkra
  • Rasmus Svensson, Säkraförmedlare sedan 1993 och partner i Säkra
  • Erik Hallert , partner på Adelis Equity Partners
  • Jan Åkesson, partner och medgrundare på Adelis Equity Partners

Michael Wolf kommer vara knuten till Säkra som industriell rådgivare. Michael har bl a varit VD i Swedbank och Intrum Justitia samt har bakgrund på Skandia och SEB. Michael har idag rådgivnings- och förtroendeuppdrag åt ett flertal institutioner och organisationer.

I och med Adelis tillträde som huvudägare i Säkra kommer merparten av förmedlarbolagen att bli partners medan en del av förmedlarna har valt att fortsätta som franchisetagare. Säkras förmedlare och ledning förblir storägare i Säkra även framåt.

– Franchisetagarna kommer att förbli en viktig del av Säkras verksamhet och vår strategi är att öka antalet franchisetagare i framtiden. Vi har stor förståelse för att vissa bolag känner starkt för att använda sitt eget varumärke medan andra behöver ytterligare ett par år för att bygga upp sin affär innan man är redo att gå in i Säkra som partner. Vi erbjuder det bästa av två världar där man antingen kan välja att ansluta sig som franchisetagare eller att sälja sin verksamhet till Säkra, säger Eva Pantzar Waage.

VD och koncernchef, Säkra AB
+46 708-87 62 63