Jon Arnell, CIO vid von Euler & Partners och investeringschef inom Säkrakoncernen

Marknadssyn augusti 2024 - svalare vindar drar in

Vår vy inför sommaren om en lite mer osäker marknadsutveckling har delvis materialiserats, vilket vi ser som en tillnyktring av en alltför positiv förväntansbild. Världens investerare har fått känna av tidiga höstvindar i takt med att den tidigare förväntade ljusa konjunkturbilden har börjat mörkna där amerikansk arbetsmarknad är i fokus. De kraftiga rörelserna på nedsidan såväl som efterföljande studs under inledningen av augusti samtidigt som fler räntesänkningar diskonteras lämnar en del frågetecken. Den amerikanska ekonomin svalnar av och den stora frågan är hur mycket. Tillväxtoron är tillbaka och alla väntar på ledtrådar från Fed.

Den gångna sommarperioden har varit minst sagt volatil. Präglad av en lång rad händelser, men där marknaden någonstans var redo för en tillnyktring i vår mening. Förväntansbilden inför rapportsäsongen var uppskruvad, kapitalflödena in i aktiemarknaden var på höga nivåer, VIX-index stod lågt, alltså få investerare var villiga att betala för skydd i marknaden. Och värderingarna låg åt det högre hållet. Det här samtidigt som narrativet kring en amerikansk mjuklandning varit mer eller mindre cementerad sedan en längre tid. Uppgångarna har dessutom varit smala. Marknaderna har med andra ord varit sårbara, något som föranlett vår neutrala inställning till risk och tillgångsallokering.

Historiska fall som vittnar om underliggande osäkerhet
En kombination av händelser sammanföll under inledningen av augusti, vilket skakade till världens finansiella marknader. En oväntad räntehöjning från Bank of Japan, vinsthemtagningar efter blandade kvartalsrapporter, förhöjd geopolitisk oro i Mellanöstern och framför allt en betydligt lägre amerikansk arbetsmarknadssiffra fick till slut marknaderna på fall.

Marknaderna har relativt fort återhämtat stora delar av fallen, vilket indikerar att det till stor del handlar om tekniska flöden och avveckling av belånade positioner. Men det visar också att den tidigare självklara mjuklandningen kanske inte är lika självklar längre.

Räntemarknaden springer före aktiemarknaden
Räntemarknaderna har på relativt kort tid börjat prisa in en räntesänkningstakt som indikerar en betydligt mer pessimistisk syn. Marknaderna har gått från att tidigare ha en förväntansbild om någon enstaka räntesänkning till att i skrivande stund luta åt fyra inklusive en potentiell dubbelsänkning. Om än att det sistnämnda har tonats ned något i skrivande stund efter den senaste inflationssiffran. Men även om marknaden har spekulerat i mer drastiska sänkningar än det normala 25 baspunkter förväntar vi oss en mer balanserad direktion som går varsamt fram.

Men risken är stor att Fed redan befinner sig efter kurvan, givet den inbromsning vi ser i både ekonomin och nu senast i arbetsmarknaden. Men sänkningar i snabbare takt än normalt skulle väcka fler frågor än svar kring den konjunkturella bilden med negativ effekt på marknaderna som följd.

Riksbanken har öppen väg för vidare sänkningar
Svensk inflation fortsätter att takta lägre och den senaste siffran i termer av KPIF noterades på 1,7%. Det var under Riksbankens tidigare prognos och lämnar därmed fältet öppet för vidare räntesänkningar. Kronan stärktes dessutom på nyheten och visar att det finns en tro om en stabilare ekonomi på horisonten i och med kommande sänkningar.

Presidentvalet kommer prägla marknaderna under hösten
Hösten ser ut att kunna bli en rysare, men där marknaderna i slutändan främst fokuserar på klarhet även om de respektive kandidaterna delvis påverkar marknaderna olika.

Den politiska turbulensen skapar osäkerhet och även om marknaderna tenderar att bara kunna fokusera på en sak i taget så avskyr de osäkerhet. Det blir endast fler brickor i en redan högst oklar miljö och vi kommer få anledning att återkomma till ämnet under de kommande månaderna.

Tillgångsallokering
Den senaste tidens mer volatila utveckling föranleder än så länge ingen förändring i vår syn på tillgångsallokering. Vi har redan en mer försiktig inställning till risk och bedömer sommarens rörelser som en tillnyktring i ett tidigare alltför positivt förväntansklimat. Vi ser attraktiva räntenivåer, vilket i kombination med oroligheterna alltjämt talar för tillgångsslaget. Vi inväntar tydligare indikationer om vart framför allt den amerikanska ekonomin är på väg och behåller vår neutrala tillgångsallokering.

För ytterligare information, vänligen se den bifogade rapporten eller kontakta:
Jon Arnell
CIO von Euler & Partners och investeringschef inom Säkrakoncernen
E-post: jon@voneulerpartners.se

Head of Communications

Jon Arnell

CIO vid von Euler & Partners och investeringschef inom Säkrakoncernen +46-70 628 44 88