Marknadskommentar från Säkra 23 april

Marknadskommentar från Säkra 23 april

Månad för månad förbättras den makroekonomiska bilden, och uppdaterade BNP-prognoser tyder på att tillväxten blir stark både under innevarande och nästa år. En viss oro har smugit sig in kring inflationsutvecklingen, men än så länge verkar större delen av marknaden ta det med ro och börsuppgången har fortsatt med oförminskad styrka.

Global BNP-återhämtning

I tidigare marknadskommentarer har vi noterat att ledande indikatorer tyder på att den ekonomiska återhämtningen är på väg och att vi kan se fram emot en successiv förbättring under 2021. Utvecklingen är framförallt ett resultat av fortsatta stimulanser från centralbanker och regeringar, och i takt med att ekonomisk statistik nu presenteras stärks tron om en stark återhämtning såväl under innevarande som nästa år. Den internationella valutafonden, IMF, presenterade i slutet av mars sin uppdaterade prognos för BNP-utvecklingen. Efter fjolårets kontraktion, då BNP på global basis föll med 3,3 procent, ligger en uppgång på 6,0 procent i korten för 2021 vilket sedan följs av en tillväxt på 4,4 procent under nästföljande år. Det är därutöver en uppjustering av prognoserna med 0,5 respektive 0,2 procentenheter från IMF:s senaste analys som publicerades så sent som i januari, vilket måste ses som ett styrkebesked. Återhämtningen är dessutom bred världen över, men kan sägas ledas av en uppgång på 6,4 procent i USA och 8,4 procent i Kina, två länder som i ett relativt perspektiv klarade sig bättre än många andra även under föregående år.

Den amerikanska presidenten Joe Biden fick nyligen igenom sitt enorma stimulanspaket på 1900 miljarder dollar, och efter det har man i USA dessutom presenterat ytterligare ett förslag med mer riktade stimulanser fokuserade på infrastrukturinvesteringar om hela 2000 miljarder dollar, något som också väntas godkännas den närmsta tiden. Det kommer att fungera som tydligt stöd för återhämtningen i landet, även om det till viss del motverkas av de skattehöjningar som ska finansiera satsningarna. Bilden förstärks av att den amerikanska centralbanken Federal Reserve signalerar att styrräntan kommer att hållas på nuvarande låga nivå i ytterligare tre år framöver, vilket också ger en injektion till ekonomin. Sparkvoten bland konsumenterna är därutöver hög, sett i ett historiskt perspektiv, och i takt med att covid avtar och de ekonomiska hjulen snurrar snabbare väntas konsumentförtroendet och konsumtionen att ta fart och vara en tydlig drivkraft för återhämtningen.

Även om statistik visar att konsument- och producentpriserna stiger verkar marknaden än så länge oroa sig måttligt för eventuell inflation. Att inflationen stiger i kölvattnet av de enorma stimulanserna borde dock inte komma som någon överraskning, och är inte heller något problem så länge som ökningstakten är måttlig och går hand i hand med den ekonomiska tillväxten och stigande lönsamhet i företagen. Flera bedömare noterar emellertid att den traditionella varukorg som används för att mäta konsumentprisindex inte på ett korrekt sätt återspeglar den starka prisuppgång som skett i många delar av ekonomin, där stigande tillgångspriser (bostäder, aktier och motsvarande) inte fångas upp och inte heller tas hänsyn till den stadiga uppgången i råvarupriser och livsmedel som sker. Vi bedömer att det finns all anledning att ha ett vakande öka på inflationstrenderna, men ser i dagsläget ingen dramatik i utvecklingen.

Återhämtningen i Europa väntas också bli kraftfull, om än inte med samma magnitud som i USA, och är dessutom i större utsträckning förlagd till andra delen av året. Delvis förklaras skillnaderna av lägre nivåer på stimulanserna, men är kanske också ett resultat av en betydligt långsammare utrullning av vaccinationsprogrammen och därmed en långsammare återgång till det normala bland konsumenterna.

Börsuppgången fortsätter

Det lär knappast ha undgått någon att årets inledning på aktiemarknaden har varit positiv. Räknat i kronor så har världsindex i skrivande stund stigit med omkring 13 procent, där Sverige fortfarande är i topp med en avkastning på drygt 20 procent. Värderingen har naturligtvis följt med upp och såväl traditionella P/E-tal som exempelvis Shiller P/E, vilket sätter dagens kurser i relation till historiska vinster, pekar på att vi idag värderar aktier på rekordnivåer. Ser vi till det bakåtblickande Shiller P/E för den amerikanska aktiemarknaden är värderingen idag 37,1 vilket med undantag för en kort period under IT-boomen strax efter sekelskiftet är den högsta nivå som någonsin noterats (sedan 1880-talet). Men i samma stund är värderingen i förhållande till räntemarknaden inte på en orimlig nivå, och tyder trots allt på en viss långsiktig potential.

En viktig drivkraft i uppgången är naturligtvis centralbankernas stimulanser, där låga räntor och tillgångsköp håller marknaden under armarna. Det har lett till att tillgångar av alla de slag påverkas positivt, med stigande värden inte bara på aktier, utan även på bostadsmarknaden och andra reala tillgångar. När sedan den makroekonomiska statistiken börjar visa att det inte bara är förhoppningar som styrt uppgången så bidrar det till ett ännu mer positivt stämningsläge. Att det på vissa håll finns tydliga tecken på spekulationsbubblor råder det nog ingen tvekan om, men de flesta bedömare verkar vara överens om att dessa bubblor isolerat inte är så pass allvarliga att de kommer att påverka den ekonomiska utvecklingen i stort.

Det finns desto fler faktorer som talar för ett fortsatt fördelaktigt investeringsklimat; när länder åter öppnar väntas konsumtionen ta fart, sysselsättningen förbättras, samtidigt som räntorna hålls kvar på låga nivåer. Det gör att det även finns förutsättningar för att bolagsvinsterna kan uppvisa en god utveckling under det kommande året. Som orosmoln noterar vi att inflationstendenserna gör sig mer påminda än på länge, vilket vi belyst ovan. Från den amerikanska centralbanken Federal Reserve kommer dock lugnande besked om att inflationsuppgången är av tillfällig karaktär. Stigande inflation, från de låga nivåer vi tidigare sett, borde dock kunna tolkas som en effekt av ökad aktivitet i ekonomin, vilket också kommer att visa sig i stigande konsumtion och stigande bolagsvinster.

Med stora börsuppgångar i ryggen kan det vara läge att se över risken i portföljen, så att dagens aktieandel inte är större än den långsiktiga målbilden för sparandet. Beroende på hur man agerade under fjolårets nedgång och därefter kan dagens fördelning mellan olika tillgångar också skilja sig från den riskprofil som man vill ha. Ta gärna kontakt med din rådgivare för att diskutera mer kring både dagens situation och framtida sparande.

Vi kommer löpande att återkomma med fler kommentarer av faktorer som vi anser är av betydelse för att belysa skeendena på de finansiella marknaderna och hjälpa våra kunder.

Har du frågor om din situation ber vi dig att kontakta din Säkrarådgivare

Fredrik Käll

Affärsområdeschef Liv & Pension +46 70 334 44 44