Nya fiberrondeller från Norton

Nya fiberrondeller från Norton

Slipmaterialleverantören Norton lanserar ett nytt sortiment fiberrondeller för slipning av stål och rostfritt. De nya rondellerna uppges ha bättre avverkningsförmåga och större livslängd och därmed ge effektivare slipning.

Fiberrondeller används tillsammans med en speciell underlagsplatta i vinkelslip¬maskiner för bearbetning av bl. a. järn, stål och rostfritt. Nortons nya fiberrondell Red Dragon är en extra kraftig rondell som ger mycket hög avverkning och stor livslängd tack vare att slipytan är belagd med en unik slipmedelsblandning bestående av två olika typer slipkorn – keramisk aluminiumoxid SG och Delta. Detta gör att rondellen kan användas med både lågt och högt arbetstryck med bibehållen avverkningsgrad. Den nya fiberrondellen har ett speciellt ytskikt med ett fyllnadsmedel (supersize) som reducerar värmeutvecklingen och därmed minimerar risken för bränning av arbetstycket enligt leverantören. Red Dragon är därmed speciellt lämpad för slipning av värmekänsliga material som rostfritt stål, härdat stål samt icke-järnmetaller.

I sortimentet ingår även en helt ny underlagsplatta med förbättrade egenskaper. Underlagsplattan, som är luftkyld, ger kallare slipning och därmed större livslängd på fiberrondellen samtidigt som risken för bränning av arbetsstycket reduceras ytterligare. De nya fiberrondellerna finns i alla vanligt förekommande dimensioner och kornstorlekar. Ofta uppstår problem med böjning av fiberrondeller när de lagras under fuktiga förhållanden eller utsätts för kraftiga temperaturväxlingar. Därför levereras Red Dragon i en speciell hållare som håller rondellerna plana.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04